Piše: P. J. Foto: P. J.
Svet umetnosti je oktobra v Regent’s Parku zastal v pričakovanju. Frieze London, eden najbolj fascinantnih in inovativnih umetniških sejmov na svetu, je praznoval 20 let. Ne le, da se je ta mejnik dogajal v senci pandemičnih premorov, ki so preoblikovali umetniško krajino, ampak je to jubilejno leto v kar 167 galerijah prineslo tudi novo valovanje ustvarjalnosti, ki je zaznamovalo umetniški etos Frieze London 2023.
Od leta 2003, ko sta Amanda Sharp in Matthew Slotover, ustanovitelja Frieze, oblikovala sejem okoli nenavadnega dela Paole Pivi – umetne trate za kotaljenje – je Frieze nenehno rasel in se preoblikoval. Zdaj kot del večjega medijskega konglomerata Endeavor Frieze ni le sejem, temveč znamka z izdajami v New Yorku, Los Angelesu in Seulu s popolno organizacijo in doživetjem, ki niti najbolj zahtevnih poznavalcev umetnosti ne pusti ravnodušnih.
Frieze London 2023
Kaj je prinesel letošnji Frieze? Brez dvoma je bil dogodek v znamenju počastitve zgodovine, a z izrazitim pogledom v prihodnost. Tradicija in inovacija sta se prepletali v tančici jesenskega hladu, ki je pokrival široko paleto predstavljenih del. Umetniki, ki so letos pritegnili pozornost, so bili zares številni in raznoliki. Damien Hirst, vedno provokativen, je razstavljal dela, ki so se dotikala temeljnih vprašanj človeške eksistence. Tracey Emin pa je z Artist-to-Artist projektom, ki spodbuja priznane ustvarjalce, da za razstavo predlagajo manj znane umetnike, predstavila Vanesso Raw. Ta je v svojem slikarskem izrazu ujela krhkost in intenzivnost življenjskih izkušenj.
Še zlasti je odmevalo delo Arlene Shechet, ki je svoje skulpture umestila v dialog z zgodovinskimi artefakti, kot je Book of Hours. Obiskovalci so imeli priložnost za potovanje skozi čas, medtem ko so raziskovali, kakšno preteklost oblikuje sodobni umetniški dialog. Frieze ni pozabil niti na novince v umetniškem svetu. Oddelek Focus je bil namenjen galerijam, ki delujejo manj kot 12 let. Med njimi je izstopala galerija Llano iz Mexico Cityja s samostojno razstavo umetnin Débore Delmar. Njena dela so izpodbijala pogled na kapitalizem in kolonializem s sodobnimi sredstvi, kot je bila instalacija Liberty Roses (Baby Pink Roses).
Frieze je prihodnost umetniškega izražanja
Ob tako izjemnih jubilejih pogosto pričakujemo retrospektivo, a Frieze London je dokazal, da ni zgolj arhiv zgodovinskih trenutkov. Z vsako izdajo sejem utira pot prihodnosti umetniškega izražanja in medkulturnega dialoga. Z odlično lokacijo v Regent’s Parku in izvirnostjo, ki vsako leto znova osveži umetniške perspektive, je Frieze London zanesljiva in trdna platforma za izmenjavo in razumevanje umetnosti ter stičišče umetniškega sveta. Brez pretiravanja lahko zapišemo, da je Frieze London po dvajsetih letih še vedno ključnega pomena za razumevanje trenutnih tokov in prihajajočih valov v svetu umetnosti, kar je pritrdila tudi nova umetniška direktorica Frieze London Eva Langret.