Piše: Aleš Čakš . Foto: arhiv ITS (na naslovni fotografiji je oblačilo oblikovalke Chelsea Jean Lamm), Giuliano Koren

The Many Lives of a Garment (Veliko življenj oblačila) je nova modno-umetniška razstava Muzeja umetnosti v modi v Trstu, ki se bo odprla 28. marca (na ogled bo do 6. januarja 2025). Kuratorja sta francoski umetnostni zgodovinar Olivier Saillard (bil je že kurator prve razstave v lani odprtem muzeju v Trstu) in filozof Emanuele Coccia.

Še pred odprtjem pa so bili znani zmagovalci natečaja ITS 2023/24 (International Talent Support), velike mednarodne modne platforme za najbolj nadarjene študente mode, modnih dodatkov in nakita z najprestižnejših modnih šol na svetu (denimo Royal College of Art in St. Martins v Londonu). Velika nagrada ITS Arcademy in 15.000 evrov je šla v roke japonski oblikovalki Momoki Sato za kolekcijo, ki jo je navdihnila smrt njene babice zaradi pandemije covid.

Razstava Veliko življenj oblačila presega meje zgolj modnih razstav in pripoveduje bogato zgodbo mode, dediščine in trajnosti. Pripravljena je premišljeno in razkriva nešteto načinov, kako oblačila oblikujejo naše identitete, skupnosti in naš odnos do okolja, od zapletene izdelave t. i. vintage couture do vizionarskih kosov iz kolekcije ITS do vsakodnevnih oblačil znanih modnih ikon.

Vsak kos nas po navedbah kuratorjev vabi k razmisleku o življenjskem ciklu naših oblačil in odtisih, ki jih pustijo v družbi in naravi. Razstava je poetično in modno-umetniško potovanje v raziskovanje preteklosti, sedanjosti in prihodnosti mode.

GARDEROBA KOT OSEBNI ARHIV

Oblačila so pogosto samoumevna, vendar imajo nešteto življenj. Vsako oblačilo pripoveduje zgodbo telesa, ki ga naseljuje, vsaka garderoba je osebni arhiv, nekakšen muzej. Razstava obiskovalce vodi po raziskovanju globoko subjektivne vrednosti, ki jo pripisujemo oblačilom na več stopnjah njihovega življenjskega cikla in v različnih kontekstih.

BARBARA FRANCHIN: UMETNOST KOT OROŽJE

Barbara Franchin je ustanoviteljica in direktorica ITS Contest in ITS Arcademy v Trstu.

Bi lahko rekli, da je med finalisti ITS 2023/24 rdeča kreativna nit?

Gre za generacijo, ki realnost opazuje z ostrim očesom, umetnost uporablja kot orožje, izstopa iz lastne dimenzije jaza in jo obravnava kot objekt, ne subjekt. Zaveda se nevarnosti sodobne družbe, potrebuje zaščito, raziskuje obrede in folklorna izročila, ki razkrivajo duhovno potovanje znotraj vijug samega sebe, gleda na obrt kot orodje, govori o kulturni vključenosti z vidika priseljevanja.

Kako bi opisali njeno kreativnost in modni napredek?

Težnja po izdelavi, ki jo spodbuja ustvarjalnost, je novo generacijo pripeljala do čudovito izdelanih oblačil. Predvsem tehnična izvedba je v nekaterih primerih preprosto izvrstna. Gre za oblikovalce, ki se zdijo veliko bolj ozaveščeni o tem, kaj počnejo. Name so finalisti te izdaje tekmovanja ITS naredili izjemen vtis.

V zadnjih dveh letih je bilo manj finalistov v sekcijah nakit in modni dodatki. Kaj je vzrok?

Morda je to dejstvo še vedno povezano s pandemijo. Mladi, ki so začeli študij modnih dodatkov in nakita pred tremi, štirimi leti, so bili še vedno omejeni s pandemijo, kar je vplivalo na kakovost njihovega znanja, eksperimentiranja in, kar je najpomembneje, to, kaj so lahko naredili štiri leta pozneje.

Če imate šivalni stroj, lahko še vedno ustvarjate oblačila doma, a dodatki in nakit so nekaj drugega. Zelo malo mladih ima namreč doma studio z orodjem, še posebej v študentskih letih.

Zdi se, da je letos več evropskih finalistov in manj azijskih. Imam prav?

Res je, to je sprememba. In verjamem, da je bilo v Aziji zaradi pandemije manj diplomiranih študentov. Tekmovanje ITS se namreč osredinja predvsem na študente zadnjih letnikov.

Kaj pa lahko pričakujemo na novi razstavi v ITS Arcademy?

Zelo sem navdušena nad novo modno-umetniško avanturo z Olivierjem Saillardom, ki se mu je tokrat pridružil še filozof Emanuele Coccia. Njuna ideja za razstavo je dih jemajoča in komaj čakam, da se odpre za javnost. Veliko življenj oblačila govori o tem, da so oblačila pogosto samoumevna, a vendar imajo nešteto življenj. Razstava bo obiskovalce vodila po raziskovanju globoko subjektivne vrednosti, ki jo pripisujemo oblačilom na različnih stopnjah njihovega življenjskega cikla. A še bolj vznemirljivo
je, da ne odpiramo ene razstave, temveč dve hkrati: razstava Rojeni za ustvarjanje bo namreč predstavila projekte letošnjih finalistov in zmagovalcev.