STOL REX: simbol uspešnega domačega industrijskega oblikovanja
Vrednost stola Rex, arhitekta in oblikovalca Nika Kralja, potrjujejo številna mednarodna priznanja in nagrade. Od leta 2018 je del stalne zbirke Muzeja sodobne umetnosti (MoMa) v New Yorku.
»Stanovanje ni več temen hram, ampak bi moral biti prostor, kjer bi se človek po delu počutil svobodno in sproščeno. Pohištvo v stanovanju ni več okras, ki mu je treba suženjsko streči, pač pa naj bo praktičen in uporaben predmet, ki naj popolnoma zadosti življenjskim zahtevam, a je hkrati tudi lep,« je Niko Kralj v članku za revijo Les zapisal svoje razmišljanje o notranji opremi. Bil je pionir in utemeljitelj slovenskega industrijskega oblikovanja. Leta 1962 je prejel Prešernovo nagrado za uspehe v oblikovanju in arhitekturi, najvišje slovensko priznanje v kulturi.
Kot mednarodno priznan strokovnjak za oblikovanje je v drugi polovici 20. stoletja sodil celo med najpomembnejše industrijske oblikovalce na svetu. Njegov stol Rex je nedvomno najuspešnejši slovenski pohištveni izdelek, saj je bil izdelan v več kot milijon primerkih. Prvotno je bil namenjen najširši paleti uporabnikov in postal kultni izdelek, poznan po vsem svetu. Zaradi funkcionalnosti je bil idealen za majhna povojna stanovanja, priljubljen pa je bil tudi v javnih prostorih, kot so hoteli, klubske sobe, pokrite terase gostinskih lokalov.
V MOMI OD LETA 2018
Če bi znali izkoristiti svoje oblikovalske presežke, bi bil lahko stol Rex naš nacionalni ponos, enakovreden legendarnim Aaltovim in Eamesovim stolom, meni Jasna Hrovatin, avtorica knjige o Niku Kralju, ki poudari njegove inovativne rešitve, ki so dale svetu nekaj brezčasnih kosov pohištva. Oblikovalec je cenil skandinavsko stanovanjsko kulturo in tako kot Skandinavci zagovarjal toplino, naravnost in spoštovanje človekovih občutij. Poudarjal je humanost in uporabo naravnih materialov, predvsem masivnega lesa. Pri oblikovanju je upošteval načelo cenovne dostopnosti za vse sloje prebivalstva in razumne porabe materiala domačih lesnih vrst.
Zaradi brezčasne modernistične oblike sodijo Kraljevi izdelki v zakladnico evropske moderne klasike. Njegovemu stolu Rex je stroka leta 2018 s sprejetjem v newyorški Muzej moderne umetnosti MoMa podelila status umetniškega izdelka. To se je zgodilo, ko sta kuratorja razstave Martino Stierli iz MoMe in Vladimir Kulić leta 2017 pripravljala razstavo Towards a Concrete Utopia. Takrat sta obiskala podjetje Rex Kralj. Star primerek iz leta 1957 so odkupili od Frankfurtske univerze, pregledala ga je strokovnjakinja Špela Šubic iz Muzeja za arhitekturo in oblikovanje v Ljubljani, po njeni potrditvi pa so ga poslali v New York. Podjetje Rex Kralj je MoMi prodalo izvirni stol Rex Lounge Chair iz bukovega lesa iz leta 1957 in fotelj iz serije 2017, ki je danes naprodaj tudi v trgovini MoMa.
Zaradi brezčasne modernistične oblike sodijo Kraljevi izdelki v zakladnico evropske moderne klasike. Od leta 2018 je stol Rex del stalne zbirke v MoMi v New Yorku.
REXA SO PRODAJALI TUDI V IKEI
Oblika in izdelava sta ostali popolnoma nespremenjeni do leta 2001, ko so ustavili proizvodnjo v tovarni Stol. S spremembami je proizvodnja po letu 2004 spet zaživela v kamniškem podjetju Impakta, kjer so zaradi prilagoditve novim proizvodnim razmeram in materialu stol delno modificirali. Masivni les so nadomestili z lameliranim in uporabili brezov furnir. Razen tega Rex od svojega nastanka v petdesetih letih prejšnjega stoletja ni doživel večjih sprememb. Ob njegovem razvoju sta bili prijavljeni le dve inovaciji: prostorsko krivljena perforirana vezana plošča in način njene vsaditve v robno letev. Pri rexu gre za način sklapljanja s trenjem v drsnem sklopu, ki je prav tolikšno, da se stol samodejno ne odpre. Ročni naslon iz vezanega lesa pa je oblikovan tako, da omogoča minimalno debelino stola v sklopljenem stanju.
Prvi slovenski stol, oblikovan za množično serijsko proizvodnjo, je bil patentiran v Jugoslaviji, skandinavskih državah in ZDA. Rex je še vedno tržno aktualen, saj ga po več kot petdesetih letih še zdaj izdelujejo, kar dokazuje visoko stopnjo oblikovalske moči. Izdelki, ki jih je oblikovalec zasnoval za velikoserijsko proizvodnjo, so bili komercialno zelo uspešni. Med letoma 1965 in 1974 so jih letno izdelali okoli 20.000, leta 1978 pa so prodali milijontega. Celotna količina prodanih stolov je bila precej odvisna od prodaje na tujih trgih. Zanimanje se je v tujini povečalo v šestdesetih letih preteklega stoletja, ko je izdelek prejel več prvih nagrad na mednarodnih natečajih. Stol Rex so izvažali v Italijo, Nemčijo, ZDA, Afriko, na Japonsko in Bližnji vzhod. Kupiti ga je bilo mogoče v različnih barvah, prodajali pa so ga tudi v Ikei.
PRESTIŽ NADALJEVANJA KRALJEVE TRADICIJE
Žigo Vrhovca in Tomaža Sešlarja je ikonični stol Rex navdihnil do te mere, da sta leta 2012 ustanovila podjetje Rex Kralj. Kolekcija Rex, ki jo odlikujejo inovativnost, funkcionalnost in lepota oblike, je tako dobila novo priložnost. Ustanovitelja podjetja sta pod svojo blagovno znamko oživila in posodobila bogato Kraljevo zapuščino ter leta 2017 novo kolekcijo stolov prvič predstavila na milanskem pohištvenem sejmu. Prvotnemu rexu so dodali nekaj novih materialov in barv.
Niko Kralj je pri svojem delu posvečal velik poudarek končni ceni izdelka. Preprostost rešitve lahko, je bil prepričan, zagotovi preprostost, s tem cenejšo proizvodnjo in nizko ceno, ki je prvi pogoj za komercialni uspeh. Pomembno merilo, ki vpliva na končno ceno, je bila po njegovem tudi poraba materiala. Čas industrijske izdelave so od leta 1956, ko so ga začeli izdelovati v tovarni Stol, do danes skrajšali z začetnih štirih ur na 1,32 ure.
Današnja proizvodnja kolekcije izdelkov Rex v celoti poteka v Sloveniji, pohištvo pa izdelujejo iz najkakovostnejših materialov. Klasični stol Rex podjetja Rex Kralj stane okrog 500 evrov.
Piše: Živa M. Brecelj Foto: arhiv Rex Kralj