KATARINA LARISA HAM – Svetovljanka, direktorica Quintessentially Adriatic

Katarina Larisa Ham je ena bolj svetovljanskih Slovenk. Ko se je po študiju in delu v ZDA vrnila v Slovenijo, je bila zaposlena v kabinetu nekdanjega predsednika Janeza Drnovška, danes pa je na čelu podjetja Quintessentially Adriatic, kjer skrbi za življenjski slog najpremožnejših Zemljanov, katerih imen ne sme izdati.

Po študiju v ZDA vas je zanimalo delo v nepridobitnih organizacijah, a so vas povabili v službo Clintonove predvolilne kampanje. Kako je bilo biti del tega spektakla?

Vpetost v prostovoljno delo v Sloveniji me je napeljala k želji po raziskovanju tega družbenega fenomena tudi v tujini. Ker sem bila v gimnaziji prepričana, da bom po poklicu ginekologinja porodničarka, sem zaprosila za delovno prakso v neprofitni organizaciji The march of Dimes, ki je bila takrat tretja največja neprofitna organizacija v ZDA, skrbela pa je za družine z nedonošenčki. Želela sem se naučiti osnov, dela, zbiranja sredstev, saj »fundraising« v devetdesetih letih v Sloveniji še ni obstajal. Tam sem spoznala tudi lastnika Varoga and Rice Instituta in navdušen je bil nad mojimi slovenskimi koreninami in izkušnjami, ki sem jih pridobila med študijem v San Diegu in Chicagu. Tako sem dobila tudi možnost biti tako na demokratski kot republikanski nacionalni konvenciji. Biti del spektakla izbora ameriškega predsednika me je navdušilo, saj sem se lahko veliko naučila tudi o vizualni podobi kandidata za predsednika, njegovem ugledu, pomembnosti soočenj … Iz prve roke sem se učila, kako politični svetovalci kandidata dobro pripravijo na nastop in poskušajo predvideti ter odstraniti nevšečnosti, kot so temperatura ozračja, osvetlitev, višina odra, ki bi lahko neugodno vplivale na kandidata in predvsem na mnenje gledalcev volivcev.

So vam kdaj povedali, zakaj so si želeli sodelovati prav z vami?

Saj veste, da so Američani radi barviti in imeti študenta iz Slovenije je bilo zanimivo. K temu bi dodala še operativnost, sposobnost timskega dela, delo pod stresom, znanje tujih jezikov in še bi lahko naštevala.

Sodelovali ste tudi pri Clintonovi inavguraciji. Kakšna je bila vaša vloga?

Na inavguraciji Billa Clintona sem pomagala pri pripravi in izpeljavi slovesnosti, na kateri se je v Washingtonu tradicionalno zbral ves ameriški politični vrh ter veliko pomembnih tujih delegatov. Vključena sem bila v pripravo časovnic in vseh drugih podrobnosti prihoda tujih delegacij. Za to priložnost sem še danes zelo hvaležna.

»Naše delo se ni spremenilo, spremenile so se okoliščine. Potovanja se niso ustavila, spremenil se je njihov način. Namesto petzvezdičnih nastanitev zdaj naši člani najemajo razkošne vile stran od mestnih središč.«

Po vrnitvi v Slovenijo ste se zaposlili v kabinetu takratnega predsednika republike Janeza Drnovška.

Spomladi 1997 sem se zaposlila na vladi, v kabinetu dr. Janeza Drnovška. Najprej kot pripravnica, nato kot vodja predhodnic, kar pomeni, da sem prej obiskala vse lokacije, kamor je potoval dr. Drnovšek, in skupaj z drugim osebjem in varnostno službo uredila vse podrobnosti obiska. Ker sem rada potovala, sem v tej vlogi zelo uživala, poleg tega so mi priprave na takšne visoke obiske dale neprecenljive izkušnje za delo, ki ga tudi zdaj opravljam, torej skrb, da naši člani dobijo tisto, kar si želijo.

Vas politika ni dovolj privlačila, da ste iz tega sveta izstopili in se zaposlili na Mobitelu?

Nikoli nisem razumela svojega dela kot političnega, saj je bil kabinet strogo ločen od stranke, in članstvo v stranki tudi ni bilo pogoj za sprejem v službo. Ko je dr. Drnovška na čelu vlade zamenjal dr. Andrej Bajuk, sem si nove izzive poiskala v gospodarstvu.

Kako pomembno vplivajo mednarodne izkušnje na življenje in delo v Sloveniji?

Slovenija bi morala še bolj spodbujati izmenjave naših študentov s tujimi, saj so izkušnje, ki jih pridobiš v tujini, neprecenljive, od tujcev, ki prihajajo k nam, pa se lahko veliko naučimo. Le tako bomo vsi skupaj kot družba bolje razumeli svet, v katerega smo vpeti, kar pa je pogoj za napredek, uspešno poslovanje podjetij in ne nazadnje tudi rast vsakega posameznika. In ravno zato v Quintessentiallyju spodbujamo člane in njihove otroke, da v izobraževanje čim bolj zgodaj vključijo tudi potovanja v tujino. Tukaj jim s sestrskim podjetjem Quintessentially Education pomagamo pri pripravah na vpis na najprestižnejše univerze, srednje šole oziroma tudi poletne delavnice, na katerih otrok začne nabirati prve izkušnje izobraževanja v tujini in druženja z vrstniki iz tujih kultur.

Odraščali ste v Afriki. Kakšno je bilo vaše otroštvo?

Del otroštva sem preživela v Srednjeafriški republiki, v Banguiju, kjer je oče vodil Emona Café Centrafrique. Na plantaži kave, veliki približno 115 hektarjev, je imel zaposlenih okoli 300 domačinov, ki jim je Emona v zameno za pravico do pridobivanja kave zgradila zdravstveni dom, šolo in trgovino. Očeta so pritegnili predvsem slonokoščeni izdelki različnih ljudstev na območju današnje Demokratične republike Kongo. Zaradi vseh teh razlogov ima Afrika v mojem srcu posebno mesto in še danes sem staršem neizmerno hvaležna za to izkušnjo.

Zdaj ste lastnica licence in direktorica podjetja Quintessentially Adriatic, dela največje svetovne verige za mednarodno servisno »concierge« službo za družbeno elito. Kaj pravzaprav počnete?

Rešujemo težave in uresničujemo različne želje v resničnem življenju. Naš cilj je našim članom omogočiti, da čim več svojega časa počnejo tisto, kar jih veseli, medtem ko mi poskrbimo za malenkosti, ki jim to omogočajo. Pa naj gre za organizacijo potovanj, dih jemajoče zaroke ali navezovanje poslovnih stikov z želenimi partnerji. Pri tem smo lahko uspešni, sploh ker imamo po svetu 50 pisarn, kar pomeni neprecenljivo znanje in izkušnje iz tako rekoč vsakega kotička. Ker smo že dolgo na trgu, nam je uspelo ustvariti partnerstva s številnimi ponudniki, od restavracij s tremi Mihelinovimi zvezdicami, petzvezdičnih hotelskih verig, prestižnih avtomobilskih blagovnih znamk do zvenečih imen iz sveta mode. Vse to našim članom omogoča dostop do različnih ugodnosti, predvsem pa izjemno pomoč pri uresničevanju njihovih želja, pa naj gre za ureditev mize v londonskem Amazoniku, pariškem Alain Ducasse v Plaza Athenee in podobno. Uredimo lahko individualni termin za nakupovanje v trgovinah s prestižnimi modnimi znamkami, polet na rob vesolja, dostop do vstopnic razprodanega koncerta ali zgolj zgodnjo prijavo in poznejšo odjavo v izbranem hotelu na Capriju. Najpomembneje je, da članom stojimo ob strani tudi pri resnih življenjskih preizkušnjah, ko z našo pomočjo iščejo drugo mnenje pri najboljših specialistih, ko razmišljajo o šolanju otrok, zlasti pa jim pomagamo, da je njihovo življenje res polno in s čim manj nepotrebno izgubljenega časa ter stresa.

Lahko izdate, koliko stane letna članarina in kaj nudi?

Začetna cena za članstvo je 5000 funtov in vključuje podporo v vsaki situaciji, proaktiven pristop njihovega lifestyle menedžerja, kar pomeni, da smo glede na naše znanje in izkušnje članom v veliko dodatno pomoč pri številnih odločitvah. Elitno članstvo je dosegljivo samo s povabilom že obstoječega elitnega člana, letna članarina pa znaša od 15.000 funtov. Vse druge višje članarine so prilagojene posamezniku. Paleta želja, ki jih uresničujemo našim članom, je malodane neskončna, kar daje delu še posebno privlačnost in dodatno zadovoljstvo, ko izpolnimo še tako nemogočo željo.

Česa si želijo ljudje, ki imajo tako rekoč vse?

To so ljudje, ki cenijo svoj čas, zato želijo zanesljivega partnerja, ki skrbi za organizacijo njihovega vsakdanjika, dopusta, darila za družinske člane in poslovne partnerje, nekoga, ki jih bo vedno seznanil z najboljšimi restavracijami, novostmi vinske kulture, ki jim bo znal svetovati, kje poiskati drugo mnenje, če imajo zdravstvene težave, svetovati pri vpisu otrok na fakulteto v tujini … Zadnje leto opažamo naraščajoče povpraševanje po različnih doživetjih, ki si jih člani želijo zase ali za svoje bližnje. Pri tem je največji poudarek na aktivnem preživljanju prostega časa, zdravju in dobrem počutju. Globalna pandemija covida-19 je te trende le še pospešila, novo pravilo pa je, da se dejavnosti izvajajo prek spleta v zavetju doma. Na drugi stran pa zajeten delež želja še vedno zajemajo organizacija različnih potovanj, prestižni izdelki, kot je nakup ženske torbice Hermès, članstvo v prestižnih klubih, kot so londonski Annabel’s, Vogue 100, 1880, Grace Belgravia, 5 Hertford Street …

Predvidevam, da lahko zelo premožni ljudje kljub ukrepom potujejo, saj si lahko privoščijo zasebno letalo, morda zakupijo celoten hotel. Kako se je spremenilo vaše delo med epidemijo?

Naše delo se ni spremenilo, spremenile so se le okoliščine. Potovanja se niso ustavila, spremenil se je le njihov način. Namesto petzvezdičnih nastanitev zdaj naši člani najemajo razkošne vile daleč od mestnih središč, kar je pomembno z vidika preprečevanja nepotrebnih stikov. Zato se je povečalo tudi povpraševanje po zasebnih letalih, najemih jaht … Naša dodana vrednost je, da redno spremljamo vse ukrepe za zajezitev širjenja virusa, organiziramo testiranja za posadke, poskrbimo za njihovo morebitno karanteno, tako da so naši člani popolnoma varni.

S katerimi izzivi ste se morali spoprijeti?

Ko se je lani marca svet ustavil, smo se vsi bali, kaj bo, saj so bile odpovedane vse predstave, koncerti, ljudje so se znašli v krču in nismo vedeli, kaj bo sledilo. Kmalu so se stvari izkristalizirale. V Quintessentiallyju smo se takoj prilagodili in članom začeli ponujati spletne dogodke, vadbe, glasbene tečaje, kuharske urice z najbolj poznanimi kuharskimi šefi z Michelinovimi zvezdicami, prejšnji teden so si lahko brezplačno virtualno ogledali londonski sejem mode.

Vas skrbi, da turizma, kakršnega smo poznali, še dolgo ne bo nazaj? Ali je to morda za vaše podjetje celo prednost?

Množični turizem s seboj ne prinaša samo pozitivnih, pač pa tudi negativne učinke, kot so večje količine odpadkov in odpadnih voda ter večja poraba pitne vode. Med vrhuncem poletne sezone se moramo spoprijemati s prometnimi zastoji in pomanjkanjem parkirišč, največji izziv pa je ohranitev okolja ter naravne in kulturne dediščine. Slovenija je premajhna, da bi si lahko privoščili množični turizem.

Slovenija stavi na trajnostni turizem, neokrnjeno naravo in avtentičnost. Ne nazadnje imajo podobne značilnosti tudi druge države v regiji. Smo kot turistična destinacija zanimivi za najbolj petične goste? Kaj jim lahko ponudimo in po čem povprašujejo?

V Sloveniji smo trenutno zelo aktivni z oglaševanjem trajnostnega turizma, medtem ko se njegove implementacije in izvajanja standardov nismo še niti zares lotili. Če si želimo petzvezdičnih gostov, moramo imeti petzvezdično ponudbo na vseh ravneh. Ta seveda ni nizkocenovna, zato Slovenija ne sme razvijati množičnega turizma, ampak butično, ekskluzivno, luksuzno turistično ponudbo. Prav tako je kot turistična destinacija premajhna, da bi bila primerna za razvoj množičnega turizma, torej moramo začeti prilagajati temu vse dele turistične ponudbe.

Vas kdaj zamika svet, ki mu pripadajo vaši člani?

Pri opravljanju mojega dela je najpomembneje, da se nikoli ne istovetiš s člani. Uživam v vseh lepih stvareh, po naravi sem estetinja, rada imam umetnost in zato uživam v iskanju lepih stvari. Zato težim k temu, da polepšam vse stvari okoli sebe.

Piše: Živa M. Brecelj . Foto: osebni arhiv