S katerimi oldtajmerji je naložba zagotovljena?

Za stara vozila pogosto slišimo, da so jama brez dna. A velja tudi nasprotno. Nekaterim modelom cena zgolj narašča in nikakor niso za smetišče. A če bi bili ti avtomobili dobri, bi jih menda še vedno izdelovali, mar ne?

Drži, sodobni avtomobili so zanesljivejši, udobnejši, čistejši, varnejši, varčnejši, hitrejši, bolje vodljivi in večinoma cenejši za nakup. So boljši v skoraj vseh pogledih. A kljub temu imajo tudi klasični avtomobili svoje zveste stranke in trg. Kako je to mogoče?

Starodobniki so bili izdelani v nekem drugem času. Času, ki ga niso obvladovali računalniki, roboti in težnje po visoki učinkovitosti ter absolutni natančnosti. Prav tako nimajo »programirane« življenjske dobe, zato so tudi dočakali spoštljivo starost. In tako smo pri njihovem največjem adutu: videzu in obliki. Klasični avtomobili so bili ustvarjeni v analognem svetu, kjer so oblikovalci s svinčnikom in papirjem ustvarjali elegantne oblike in tekoče linije, ki jih računalniška programska oprema, ki jo uporabljajo sodobni avtomobilski oblikovalci, skorajda ne pozna več. Današnji prestižnejši starodobniki so pogosto videti kot dragi prototipi. In ker številnim starodobnikom cena ne le ne pada, temveč celo narašča, jih nekateri ljudje vidijo tudi kot naložbeno priložnost.

Mercedes-Benz razred E

Prvi primerki Mercedes-Benzovega razreda E morebiti niso lepotci, ki bi osvajali na prvi pogled (v ta namen se ozrite proti modelom z oznako SL), a generacija, ki jo poznavalci poznajo pod kratico W124, na starodobniški avtomobilski sceni začenja pridobivati občudovalce. Gre za prvo generacijo vozil, ki je nosila oznako razred E. Ta so si hitro pridobila sloves skoraj brezhibne zanesljivosti; na internetu boste našli ogromno člankov o tem, kako so ljudje z njimi prevozili po več kot milijon kilometrov, o njihovi trdoživosti prikimavajo tudi mehaniki. Še več, v Nemčiji utegnete še danes videti kakšnega W124, ki opravlja tlako kot vozilo v taksi službi. Že prvi razred E je bil nadpovprečno varen, prestal je test trka v betonsko ogrado s hitrostjo 50 km/h, Mercedes pa je poskrbel, da je zdržal trke spredaj in zadaj in precej večje obremenitve od takratnega varnostnega testa Euro NCAP. Za dober primerek bo treba nameniti vsaj pet tisočakov, zelo verjetno pa je, da se bodo W124 v prihodnje (le) še dražili.

Cena: od 5.000 evrov

Mercedes-Benz EQC, prvi mercedes nove dobe električne mobilnosti

Mercedes-Benz je pionir avtomobilskih inovacij in napovedovalec avtoprihodnosti. Z vlaganjem v razvoj električnih vozil in napovedjo elektrifikacije vseh modelov do konca naslednjega desetletja je znova pokazal moč razvoja in inženirsko doslednost. Leto 2021 bo pri Mercedes-Benzu v znamenju elektrike. V Sloveniji bodo na trgu tri nova električna vozila: EQC, EQA in EQV. EQC je prvi model iz družine polno električnih Mercedesovih avtomobilov z oznako EQ. Je tehnološko dovršeno vozilo z dvema elektromotorjema s skupno močjo 300 kW, uporabnim 500-litrskim prtljažnikom, kar 450 kilometri dosega in pospeškom, primerljivim z Mercedesovimi AMG-ji. V kratkem bo zapeljal na slovenske ceste. A. Č.

Citroën DS

Letos je minilo 65 let od predstavitve citroëna DS 19 na pariškem avtomobilskem salonu. Za tiste čase futuristični in popolnoma galski citroën DS pa navdušuje še danes. Je nekakšna avtomobilska ikona, saj je njegov prihod odjeknil kot atomska bomba (analogija velja še za čas, ko so bile atomske bombe »kul«). DS je najbolj tehnično nadarjen avtomobil svojega časa, bil je kakovosten in sodoben. Preziral je vse, kar je dišalo po predvojni zasnovi. Prinesel je velika, izpostavljena kolesa, nizko streho, močna ramena in veliko kroma, notranje udobje pa je bilo na ravni razkošne dnevne sobe – pred desetletji je bil videti, kot da je ušel iz znanstvenofantastičnega filma. Njegovi žarometi so znali svetiti v ovinek, hidropnevmatsko vzmetenje pa je omogočalo tudi vožnjo po treh kolesih (in enostavn(ejš)o menjavo predrte pnevmatike) in dokončno zaslovelo po tem, ko je v takšnem avtomobilu francoski predsednik preživel atentat in pobegnil napadalcem. Njegovo udobje vožnje je še danes merilo za vsa vozila. Citroën DS je dobesedno pionir sodobnega avtomobilizma, zato ne preseneča, da ob vsaki okrogli obletnici njegove cene zelo poskočijo.

Cena: od 15.000 evrov

Ford mustang

Mustang je ameriška klasika, ki je upravičeno postala legendarna. Ne glede na to, ali iščete model s trdo streho ali kabrioleta (ti so še precej dražji), z avtomobilom, ki je lastnoročno ustvaril nov razred tako imenovanih pony-car ameriških športnih vozil, ne morete zgrešiti. Markanten, z dolgim sprednjim delom in kratkim zadkom, je pravi mustang opremljen tudi z osemvaljnim motorjem in avtomatskim menjalnikom, ki še danes zagotavljata udobno vožnjo, hkrati pa ju upoštevaje visoko starost (50 let in več, saj so prve modele predstavili leta 1964) krasita precej zanesljivo delovanje in sprejemljivo vzdrževanje. Poskočni žrebec na maski bo torej še dolgo galopiral, dokazal je že, da je zanesljivo preživel test časa in je kot dobro vino – s starostjo je še boljši (in dražji).

Cena: od 15.000 evrov

Jaguar XJ-S

Kot naslednik legendarnega modela E-type je jaguar XJ-S vsekakor luksuzna križarka. Izdelovali so ga med letoma 1975 in 1996, a so njegove cene šele pred kratkim začele naraščati, tudi zaradi dejstva, da so imeli nekateri modeli vgrajen vrhunski zmogljiv dvanajstvaljni motor (V12), o katerem lahko v današnjih vozilih le še sanjamo. Ne glede na to, ali je nabiral avtocestne kilometre ali pa svoje mišice razkazoval na podeželskih cestah, je ta Jaguarjev podcenjeni, a elegantni športnik zelo dobra naložba. A pozor, poiščite čim bolj ohranjenega, po možnosti primere s konca 80. let.

Cena: od 10.000 evrov

Porsche 924

Ta starodobnik ima zanimivo zgodovino. Rodil se je kot plod sodelovanja med Volkswagnom in Porschejem, le da je tovrstno vozilo predstavil le zadnji: leta 1975 kot vstopni model v svet športnih vozil, a je bil sprejet z mešanimi občutki. Kritiki so se obešali na ne prav zares zmogljiv motor in zunanjo podobo, ki se je oddaljila od čistokrvnih športnih porschejev z oznako 911. Prijel se ga je tudi vzdevek porsche za reveže in se ga drži še danes. A cene lepih primerkov, predvsem tistih z najzmogljivejšim motorjem in oznakama turbo ali S, ki sta vozno več kot kos vozilom današnjega časa, že desetletje vztrajno naraščajo.

Cena: od 10.000 evrov

Piše: Miran Varga Foto: arhiv proizvajalcev