ROMAN URANJEK • Vizualni umetnik
Ko vstopiš v stanovanje umetnika Romana Uranjeka, je tako, kot da si vstopil v galerijo ali muzej. Vsak detajl je kot del umetniške celote, kolaža, celo televizija z ohranjevalnikom zaslona, vgradna omara za čevlje, ki jo prekriva velika slika, ali pa skodelica za kavo s temno rdečim jelenom. »Galerijsko« je tam tudi vzdušje, zato kmalu pozabiš na vsakdanje male in velike skrbi in se prepustiš klepetu o brezčasnih temah in moči, ki jo ima umetnost.
Letos ste začeli ustvarjati preproge. Zakaj preproge?
(S skodelico kave v roki se premakneva v drugi del stanovanja, v njegov atelje, kjer naju pričaka Groharjev Sejalec s temno modrimi križi.) Kako to, da je Groharjev Sejalec dobil križ?
Je res, da od leta 2002 vsak dan naredite vsaj en križ?
V vašem stanovanju sem opazila več jelenov.
Jelen je nekakšen simbol prostora srednjeevropske kulture. Umetniki poznajo sliko škotskega slikarja sira Edwina Landseerja iz leta 1851. A slaven je postal, ko je leta 1966 Paul McCartney, član skupine Beatles, prosil pomembnega angleškega slikarja Petra Blaka, da mu naslika jelena. In namesto da bi ga na novo naslikal, je slikar naredil le kopijo in dopisal »After the Monarch of the Glen Sir Edwin Landseer by Peter Blake« (Peter Blake po monarhu Glena siru Edwinu Landseerju). Od takrat se je taisti jelen začel pojavljati povsod, na konzervah, viskiju, cigaretah … Leta 1982 ga je naslikal tudi Tomaž Hostnik, Laibach, ki je pozneje naredil samomor. Po njem smo ga prevzeli še mi.
Pa niste imeli težav z avtorskimi pravicami?
Zakaj vas tako privlačijo kopije?
»Mi izhajamo iz tega, da Slovenci nismo originalen narod, da smo eklektični. Na nas je vedno vplivala tuja umetnost, recimo italijanska renesansa, francoski impresionizem, mi pa nismo vplivali na nikogar.«
Veliko ustvarjate v kolektivu z drugimi umetniki. Zakaj?
Po duši sem kolektivist. Kaj je dialog? Teza, antiteza in nato sinteza. Zato jemljem dialog kot nadgradnjo samega sebe.
Pa vaše delo, mora biti v dialogu z občinstvom?
Je umetnost še lahko politično provokativna?
Je provokativnost nekega dela odvisna od naslovnika?
Umetnost je bila vedno cenzurirana, spomnimo na čas komunizma ali pa verskih dogem. Tudi danes so direktorji muzejev lahko zelo konformistični, uvajajo strogo cenzuro, se torej bojijo umetnosti. Politično cenzuro načeloma izvaja desnica, ki hoče ustaljene forme, tradicijo in splošno znano resnico. Sodobna umetnost pa temelji predvsem na eksperimentiranju, iskanju novih meja. Močna je tudi erotična cenzura.
Enkrat ste dejali, da je tudi križ simbol erotike.
Križ je geometrijski lik in eden od najstarejših človekovih simbolov, ki ga uporabljajo v številnih religijah. In oblika je zelo prisotna tudi v naravi.
Križ je prasimbol, je tudi osnova delitev sveta – sever, jug, vzhod, zahod. Saj imamo več oblik, ampak največje interpretacijsko polje ima vsekakor križ.
Intenzivno sodelujete tudi z umetnikom Radenkom Milakom, s katerim sta leta 2014 začela soustvarjati serijo DATES.
Projekt še teče, ravno sva se vrnila z umetniškega sejma v Parizu. To je dialog dveh raz-250×200 cm ličnih polov. Dveh držav, dveh kultur, dveh generacij, on je rojen skoraj 20 let pozneje, on ustvarja akvarele, jaz kolaž. Njegova polovica je leva, temelji na resničnosti, zgodovinskem dejstvu, je fotografija ali umetniški izdelek, ki ima objektiven čas. Jaz pri svoji polovici, ki predstavlja obsesivni, osebni čas, torej desni, uporabim nekaj iz arhiva. Če je on ustvaril nekaj 8. junija, poiščem križ iz arhiva na ta dan, a drugo leto, in to reinterpretiram. Torej v dialogu reinterpretiram svoja dela in samega sebe.
Drugačno je bilo vaše sodelovanje s fotografom Tadejem Vaukmanom.
To je bil projekt korone, ko je Tadej prihajal 250×200 cm k meni na klepet in ugotovila sva, da bi lahko bolje izkoristila čas. Začel sem ga učiti risati križe, on pa je mene s svojo senzibilnostjo uvedel v fotografijo. To je tako, kot ko si je John Cage želel spoznati Marcela Duchampa. Zato je Duchampa, ki je bil tudi zelo dober ša-250×200 cm hist, prosil, da ga nauči igrati šah. Med učenjem sta postala velika prijatelja, Cage je igro tudi ozvočil, vsako polje je imelo določen zvok in vsaka partija je dala novo melodijo.
Torej je čas pandemije pozitivno vplival na umetnika?
Korona je bila pozitivna za umetnost, ne pa nujno tudi za umetnika. Verjamem, da bo nastalo veliko knjig, slik, umetniških del na to temo. Veliko nas je tudi več bralo o likovni umetnosti, imeli smo več časa za samoizobrazbo in samorefleksijo.
Se je spremenila tudi dinamika v vaših umetniških kolektivih?
Seveda se je malo spremenilo, ker se nismo videli v živo, le prek zooma. To pa je nekaj čisto drugega, veliko manj idej se je iskrilo med pogovori. Odsotnost živega dialoga in potovanj na razstave sem izkoristil in se začel, med drugim, ukvarjati s kuriranjem razstav.
Se je pa od marca 2020 veliko razstav preselilo na splet.
Kar nekaj galeristov mi je povedalo, da so prodali številna draga umetniška dela prav med korono. Sicer zelo zaposleni bogati ljudje so imeli čas za brskanje po spletu, tudi zapravljali so manj. V umetnosti pa so videli priložnost za naložbo. Poleg tega je ambient stanovanja postal pomembnejši dejavnik kot kdajkoli prej. Mnogi so šele takrat ugotovili, kako pomembno je, da se doma dobro počutiš, da si obkrožen s kakovostnimi stvarmi, da te dom navdihuje.
Piše: Kaja Komar . Foto: arhiv Romana Uranjeka