Piše: Živa M. Brecelj · Foto: arhiv studia Brajak Vitberg

Oblikovalski dvojec Brajak Vitberg

Tisti, ki poznamo dela oblikovalskega dvojca Brajak Vitberg, smo se zdrznili ob prizoru v filmu Barbie, ko smo na nočnih omaricah prepoznali holografski svetilki iz pleksi stekla. Ko so nam potrdili, da gre za luči Miami Pink, je bilo dvomov konec. Slovenski oblikovalski par je prispeval svoj košček k mozaiku najbolj rožnatega filma vseh časov.

Umetniški in oblikovalski studio Brajak Vitberg sta leta 2019 ustanovila arhitekta iz Ljubljane Petra Brajak in Robert V. Bijelić. Usmerila sta se v oblikovanje uporabnih predmetov, zlasti namiznih luči in miz. Večina je unikatnih, ročno izdelanih oziroma v omejenih serijah, ki jih navdihujejo materiali z namenom doseči tudi nepopolno po- polnost. Uporabnim predmetom z eksperimentalnim procesom oblikovanja in dovršeno izdelavo vdahneta brezčasnost.

Leto pred ustanovitvijo podjetja sta začela raziskovati materiale, predvsem marmor za podstavke za luči. Učila sta se ga obdelovati, rezati in vrtati vanj. Iz tega klasičnega materiala in geometrijske konservativne oblike luči je čez čas nastala zamisel o nadgradnji z drugimi materiali in holografskimi elementi. Tako se je zgodila namizna luč Miami, za katero sta še isto leto prejela mednarodno nagrado LIT Design Awards v kategoriji namiznih svetil in oblikovanja.

CILJAJ VISOKO

Izdelki Brajak Vitberg so prestižni. Ker so unikatni, iz dragih materialov, zahtevne izdelave in dolgotrajnega razvoja od ideje do končnega izdelka. Izdelek, ki vsebuje vse te elemente, ima visoko vrednost. To je luksuz, pravita. Že na začetku oblikovalske in poslovne poti sta imela velike ambicije, saj sta se zavedala vrhunskega dizajna in kakovosti svojih izdelkov. Takoj sta se strinjala, da bosta ciljala visoko. Slovenski trg je za njune izdelke premajhen, zato sta se usmerila v spletno promocijo, s katero sta dosegla Evropo in svet. Za njuno prepoznavnostjo in priljubljenostjo poleg izjemnega oblikovanja, dragocenih materialov in izdelave stojijo vrhunsko oblikovani katalogi, fotografije in drugo promocijsko gradivo, v kar sta vložila veliko energije in časa.

Blagovna znamka Brajak Vitberg je nastala vzporedno z družbenimi omrežji, pojavljanjem na Instagramu, komunikacijo in pošiljanjem katalogov po elektronski pošti. Kljub poplavi konkurence, idej, izdelkov in popolnih fotografij na družbenih omrežjih so njun dizajn prepoznali in ga vzljubili povsod po svetu. Za galerije v tujini, predvsem v ZDA, ki ju zastopajo, sta bila zanimiva tudi, ker sta nov obraz in nekaj drugačnega. Ta drugačnost se gotovo kaže tudi pri predstavitvi, saj na fotografijah in v katalogih pogosto nastopata skupaj s svojimi izdelki, s čimer dobijo predmeti obraz z energijo, ki stoji za njimi in se zrcali skozi postavitev. Prepričana sta, da je izdelek povezan z njegovo uporabo, uporabniki pa smo vsi.

Večino izdelkov, predvsem luči Miami, prodata v ZDA – v Los Angelesu, New Yorku in Miamiju. Na Bližnjem vzhodu pa je največ povpraševanja po izdelkih iz marmorja in medenine. Ker so cene njunih izdelkov visoke (namizna svetila stanejo tudi 2.000 evrov, op. u.), so stranke poleg ljubiteljev sodobnega oblikovanja tudi zbiratelji, ki kose pohištva in druge uporabne predmete razumejo kot umetniška dela in naložbo.

MIAMI LUČ ŽARI TUDI, KO NI PRIŽGANA

Svet oblikovanja združuje številne ustvarjalce, ki z edinstvenim slogom in vizijo oblikujejo predmete. Ti ne samo služijo praktičnim namenom, ampak so tudi umetniško izražanje. To velja tudi za Petro in Roberta, saj sta s predanostjo in strastjo do oblikovanja postala sinonim za visokokakovostne luči in mize, ki združujejo funkcionalnost, estetiko in inovacije. Njuni izdelki imajo poleg uporabne vrednosti status umetniških del, izjemno oblikovanje pa je odsev harmonične sinergije med materiali, oblikami in svetlobo. Luči Brajak Vitberg se ponašajo z izvirnimi čistimi linijami pleksi stekla, na katero nanesejo holografski lm. Če je luč Miami spev popolnosti z gladko obliko in površino, pa so lahko drugi izdelki popolni v svoji nepopolnosti. Tudi v tem vidita lepoto. Njuna predanost detajlom in popolnosti odseva v vsaki stvaritvi. Z lučmi Miami sta dosegla veliko prepoznavnost, saj gre za zelo drugačen izdelek. Te drugačnosti, kot pravita, nista načrtovala, oblikovala sta luč, ki jima je bila preprosto všeč. Njena posebnost je v tem, da spreminja barvo glede na svetlobo in prostor, takšne luči pa do tedaj še ni bilo. Miami luč žari, tudi ko ni prižgana.

ESTETSKA STRAST

Z inovativnimi rešitvami in prefinjenim dizajnom sta oblikovalca presegla tehnične omejitve in ustvarila predmete, ki so funkcionalni in privlačni. Kot arhitekta imata v krvi občutek za lepe stvari, predanost estetiki je del njunega življenja. Njune stvaritve navdihuje vse, kar jima je všeč. Marsikateri predmet sta na začetku izdelala zase, v mislih nista imela končnega kupca, na koncu pa sta po spletu okoliščin, kot se je zgodilo v primeru Pyrite Collection, celotno kolekcijo prodala v Pariz.

In zanimivo je, da se nikoli nista videla v vlogi arhitektov. Ne predstavljata si, da bi se ukvarjala, denimo, s termoizolacijo hiš in drugimi tehnično-gradbenimi rešitvami nastajanja stavb. Bližje sta jima čutnost in pre njenost uporabnih izdelkov. Kljub zavezanosti tema idealoma pa se najtežji del začne pri uresničitvi ideje. Ko je bilo treba premostiti tehnične omejitve in najti pravega izvajalca, sta morala opraviti sto in sto povpraševanj, saj njuni predmeti niso vsakdanji, to pa zahteva nevsakdanje rešitve in izdelavo. Ustrezne proizvajalce sta našla na Nizozemskem, v ZDA, na Hrvaškem in v Sloveniji. Skladišča nimata, saj delata po naročilu, čakalna doba za luč Miami, za katero je največ povpraševanja, pa je lahko tudi dva meseca.