Piše: Kaja Komar . Foto: arhiv proizvajalca
Na prestižnem Monaco Yacht Showu se je jeseni 2018 s čolnom na električni pogon Greenline Bavaria Vida 33 predstavila blagovna znamka hibridnih plovil Greenline Yachts iz podjetja SVP Yachts. Manjša in precej tišja jahta je pritegnila celo monaškega kneza Alberta, velikega podpornika zelene energije, tako da jo je tudi preizkusil.
Luksuzni desetmetrski čoln je nato odkupilo nemško podjetje Bavaria Yachts, ki verjame, da je prihodnost v plovilih, ki manj onesnažujejo okolje. »V zadnjih letih je prodaja čolnov z električnim zunajkrmnim motorjem zelo zrasla, še zlasti v ZDA in Evropi. S čolnom Bavaria Vida 33 želimo doseči še več kupcev in zaokrožiti naš portfelj modelov,« je ob nakupu povedal generalni direktor Bavarie Yachts Michael Müller.
Bavaria Vida 33
Pogonu prilagojene plovne lastnosti
Tako kot na elektriko prehajajo avtomobili, dostavna vozila, avtobusi, tovornjaki, se prava revolucija dogaja tudi na oceanu. Vendar pa morajo jahta, gliser ali jadrnica v nasprotju z avtomobilom svojemu lastniku zagotoviti veliko več kot le pogon. Imeti morajo dobre plovne lastnosti in biti dovolj preprosti za upravljanje. Leta 2010 je še ves svet strmel v Tûranor PlanetSolar švicarskega raziskovalca Raphaëla Domjana, 35 metrov dolg in 26 metrov širok katamaran, ki ga poganja kar 537 kvadratnih metrov sončnih kolektorjev, danes pa je že drugače. Plovila na električni pogon so tiha, brez emisij, izpušnih plinov in vonja, na njih plujemo, ne da bi uporabili fosilna goriva. Prednost električne energije niso le nižji stroški vzdrževanja, temveč tudi dober odziv plovila v izrednih razmerah.
To je pritegnilo tudi ameriški koncern General Motors (GM), da je vložil 150 milijonov dolarjev v zagonsko podjetje Pure Watercraft s sedežem v Seattlu, ki proizvaja električne čolne. »Električni sistemi so po letih razvoja učinkovitejši od sistemov z notranjim zgorevanjem. Naš električni motor z litijevo baterijo je učinkovit pri vsakem vrtljaju in uporabni navor doseže takoj, ko se plovilo zažene,« je na spletni strani podjetja zapisal Andy Rebele, ustanovitelj in izvršni direktor Pure Watercrafta. Januarja sta GM in Pure Watercraft predstavila prvi izdelek: električni pontonski čoln, idealen za celodnevno križarjenje, ki sprejme do deset potnikov.
Elegantni gliser s premično trdo streho
Da je prihodnost zelena, se zavedajo tudi v slovenskih podjetjih. Lani je korenito preobrazbo doživel najbolj priljubljeni model pri sežanski ladjedelnici Alfastreet – 23 Evolution. Sedem metrov dolgi, luksuzni in kompaktni gliser je z izbranimi materiali in detajli zelo eleganten. Namestimo lahko vgrajeni električni motor, motor na notranje zgorevanje ali zunajkrmni motor. Električni motorji so zelo tihi in hitro dosežejo potovalno hitrost. Najbolj prepoznavna lastnost modela 23 Evolution je hidravlična trda streha, ki zagotavlja zaščito pred močnim poletnim soncem, udobno prenočevanje na krovu in zaščito pred dežjem. Trup ima odlične hidrodinamične lastnosti, krmarjenje je natančno in enostavno, kar omogoča mirno in gladko plovno. Vetrobransko steklo je funkcionalno, zagotavlja udoben prehod med premcem in pilotsko kabino.
Neslišno tudi z jadrnico v zaliv
Če govorimo o slovenskih plovilih na električni pogon, ne moremo mimo jadrnic. Pri jadranju sicer nikoli ni bila v ospredju hitrost motorja, prej povezanost z naravo, morjem in izzivi na njem. Zakaj se torej ne bi znebili »umazanega in glasnega« dizelskega motorja in ga zamenjali za tih in do okolja prijaznejši električni pogon? Zato se je podjetje Elan Yachts, tudi iz Begunj na Gorenjskem, odločilo za partnerstvo s finskim Oceanvoltom, da bi lahko jadrnice izkoristile prednosti električne energije v izrednih razmerah. To so jadrnice za udobno plovbo na večjih razdaljah, ki porabijo malo energije, kar je pomembno, če želite na krovu kuhati, prati, ogrevati vodo in kabine. Če ste to do zdaj reševali s fosilnimi gorivi, vam partnerstvo Elana in Oceanvolta ponuja hibridno različico z 48 V generatorjem enosmernega toka, ki ga lahko uporabite v nujnih primerih, napolnite pa z močjo vetra in sonca.
Plovila na električni pogon so tiha, brez emisij, izpušnih plinov in vonja, na njih plujemo, ne da bi uporabili fosilna goriva.