Foto: Avant2GO in shutterstock

DELITVENA EKONOMIJA SE ŠIRI!

Dandanes smo navajeni na določen tip življenja. Kadar koli si česa poželimo, avto, kolo ali celo hišo, to preprosto kupimo. S tem ne ugodimo le sebi, ampak tudi svoji potrebi po ugajanju drugim, ki jih želimo impresionirati. Vse to pa so le poslabšala družabna omrežja, s pomočjo katerih vidimo na videz popolna življenja, polna materialnih dobrin, ki jih za fotografskim objektivom pravzaprav sploh ne potrebujemo. V zadnjih letih pa smo priča močnemu upadu nakupov nekaterih predmetov, ki so bili včasih del našega vsakdana. Ene izmed prvih stvari, ki si jih nisem lastila, pa čeprav sem jih nujno potrebovala, se spomnim še iz osnovne šole. To so bili šolski učbeniki, ki jih večina od nas ni kupila, temveč smo si jih sposodili iz učbeniškega sklada.

Screen Shot 2017-07-24 at 10.27.15 AM

Ideja o nelastništvu se je začela z razvijalci programske opreme, ki so namesto nakupa licenc raje posegli po drugi možnosti – plačevanju za dostop. Enako do nekaterih programov, kot je npr. Adobe, dostopamo tudi mi. Mesečna naročnina je v primerjavi z vrtoglavo ceno programa veliko bolj izvedljiva, zato se vse več ljudi odloča prav za to možnost.

LOGIKA NELASTNIŠTVA

Računalniške storitve pa niso edine, ki smo jih pripravljeni uporabljati, a ne v celoti kupiti. Statistika je pokazala, da ljudje radi plačujemo manj za prenočišča in prevoz. Tako je na področju deljenja stanovanj uspelo podjetju AirBnb, ki s pomočjo svoje brezplačne spletne strani več milijonom gostiteljev pomaga oddati stanovanja in popotnikom poiskati poceni prenočišča. In kot si pri AirBnb več ljudi deli stanovanje, si podjetje Uber prizadeva več ljudi navdušiti, da bi si delili isti avto. Svojo izkušnjo pove Matej Grošelj iz Avant2GO: »Načeloma si ljudje ne delijo avta (to spada pod car sharing), ampak lahko pravzaprav vsakdo s svojim vozilom, kadar želi (ko vklopi aplikacijo in je ‘aktiven’ na zemljevidu nekega mesta), dodatno zasluži s prevozom ljudi, ki potrebujejo prevoz in imajo aplikacijo. Storitev je transparentna, saj stranke ocenjujejo voznika in nasprotno, poleg tega pa je cenovno dinamična (glede na ponudbo in povpraševanje). Dosedanje izkušnje so, da so vozniki veliko bolj prijazni in uslužni (v Londonu so nam na primer ponudili vodo in nas vprašali, ali nam lahko pomagajo z nasveti pri ogledu znamenitosti). Uber je sicer veliko več kot največji ‘taksist’, saj s svojo logiko nelastništva prihaja tudi v logistično panogo. Zanimiva je primerjava storitvenega UBER-ja, ki deluje praktično brez svojega asseta (vozila) z npr. proizvodnim podjetjem, kot je Volkswagen (število zaposlenih, prihodki, borzna vrednost).«

Avant2Go, delitev električnih vozil

Avant2Go, delitev električnih vozil

Načrte za učinkovito mobilnost ima tudi Mestna občina Ljubljana, ki nima zaman naslova zelene prestolnice 2016. Z več kot 288.000 prebivalci in vsakodnevnimi obiskovalci je Ljubljana prometno zelo obremenjena. Tako sta leta 2011 Mestna občina Ljubljana in podjetje Europlakat vzpostavila samopostrežni sistem izposoje koles BicikeLJ, ki se danes lahko pohvali s precej večjimi postajališči in več kot 100.000 registriranimi uporabniki. Ljubljana postaja evropski zgled tudi s cenovno dostopnim javnim prevozom, zaradi katerega vse več ljudi pušča svoje avtomobile doma in se na cilj popelje z mestnim avtobusom. Mnogi se odločijo za možnost parkiraj in pelji (P+R) ter svoj avtomobil pustijo na enem izmed ustreznih parkirišč, naprej pa se odpeljejo z avtobusom. Za aktivacijo in plačilo je potrebna kartica urbana, ki je osnova za vse storitve, ki nam jih ponuja LPP. Prijazen do okolja in ljudi je tudi brezplačni Kavalir, ki s svojim električnim pogonom v mestni peš coni pomaga vsem, ki teže hodijo. Prihodnost Ljubljane je tako v dobrih rokah, še naprej je namreč cilj nadomestiti dosedanji prometni sistem z energetsko bolj učinkovitimi, okoljsko čistejšimi, prostorsko manj potratnimi in bolj zdravimi oblikami v mestu in njegovi okolici ter obenem ustreči zahtevam uporabnikov – meni in tebi.

SOUPORABA AVTOMOBILA

Avant car pa je še eno podjetje, ki z nagrajeno storitvijo Avant2Go, souporabo stoodstotno električnih vozil, razvija novo obliko mobilnosti in nelastništva. Matej Grošelj opiše, kako deluje: »Namesto da bi morali imeti avto v lasti (čeprav ga v povprečju več kot 90 odstotkov časa ne uporabljamo), si ga preprosto izposodimo zgolj takrat, ko ga potrebujemo, in zanj plačamo samo za čas uporabe. Želeni avto je mogoče na za to določenih lokacijah rezervirati kar prek aplikacije, v ceno pa so vključeni vsi stroški (registracija, zavarovanje, vzdrževanje, vinjeta, električna energija …). Od tipičnega najema avtomobila se razlikuje po tem, da se čas izposoje meri v minutah ali urah, in ne dnevih. Za t. i. car sharing se odloča vedno več ljudi, tako tisti, ki se zavedajo, koliko jih stane lastniško vozilo, kot tisti, ki bi vozilo uporabljali le občasno, ali pa tisti, ki nimajo denarja za lasten avtomobil oziroma se ga zaradi odličnih alternativ ne odločijo kupiti. Odvisno od potreb lahko samo za ceno mesečnega parkiranja v centru (kje so tu še stroški lastništva vozila in goriva) ves mesec uporabljate storitev souporabe.«

M_shutterstock_574250290

Poleg tega, da projekt Avant2Go temelji na nelastništvu, okolju prizanaša tudi z električnim pogonom, ki z velikimi koraki vstopa v naš vsakdanjik in obenem s potencialom pridobivanja energije iz obnovljivih virov podpira možnost lokalne samozadostnosti. Sistem Avant2Go ponuja še vrsto drugih prednosti: število lokacij za prevzem in vračilo vozil raste, ravno tako število vključenih vozil (oboje prek sto odstotkov v manj kot letu), s čimer je pokrit čedalje širši spekter potreb uporabnikov. Poleg tega boste lahko kaj kmalu z isto aplikacijo, ki trenutno deluje v Ljubljani in Murski Soboti, od tega poletja tudi v Kranju in Mariboru, najemali vozila iz flote Avant2Go še v nekaterih drugih slovenskih mestih.

ZA ČISTO OKOLJE

Tako BicikeLJ kot Avant2Go sta bila med uporabniki odlično sprejeta in pomenita čedalje večjo razbremenitev za okolje. Poleg zmanjšanja CO2 in zastojev omogočata tudi manjšo časovno obremenitev pri mobilnosti svojih uporabnikov. V ta namen je bila lani septembra pripravljena nova storitev, poimenovana Eurban, na klic delujoča električna vozila e-golf, ki svoje storitve ponujajo v predelih, kjer avtobusi redkeje peljejo in je hkrati manj potnikov.

M_shutterstock_432743527

SOPOTNIKI PO POTREBI

Ena izmed najbolj priljubljenih oblik prevoza je tudi multimodalnost. Potniki uporabijo njim najbolj ugodno kombinacijo transporta. Ljubljančani se največkrat odločijo za mestni avtobus v paru s kolesom, medtem ko nekateri bolj oddaljeni prebivalci izberejo vlak ali primestni avtobus v kombinaciji z drugimi možnostmi. Za kraje s slabimi prometnimi povezavami in tujino je najbolj popularna spletna stran prevozi.org, na kateri vozniki avtomobilov objavijo čas odhoda na določeno destinacijo doma ali v tujini, prevoza potrebni pa se jim za včasih smešno nizko ceno priključijo kot sopotniki.

Morda se sprašujete, zakaj nas vsa ta podjetja skušajo prepričati o nelastništvu. Eden izmed razlogov je, da deljenje vodi do bolj učinkovite uporabe sredstev. Naš že tako prenasičeni planet ne more preživeti kopičenja stvari, ki jih uporabljamo le kratek čas, nakup pa velikokrat opravimo iz dolgčasa, pri čemer se dostikrat ne zavedamo stroškov lastništva.

V prihodnosti lahko pričakujemo alternative posedovanju domov, mobilnosti in komuniciranja. Nekatera podjetja se namreč v tem trenutku trudijo zmanjšati lastništvo pametnih telefonov in v zameno za plačilo ponuditi kar storitev komunikacije. Videti je, da nas od sveta brez mobilnikov ter dobe skoraj popolnega nelastništva ne loči veliko. Ampak to je že druga zgodba.

________

PREBERITE ŠE: