… je naslov 35. grafičnega bienala Ljubljana, ki bo potekal od 15. septembra 2023 do 14. januarja 2024. Umetniški vodja bienala Ibrahim Mahama iz Gane in kuratorska ekipa so k sodelovanju povabili umetnike in kolektive iz Afrike, Evrope in širše, ki delajo na področjih grafike, filma, instalacij in performansa. Ti bodo poleg svojih že obstoječih predstavili tudi nova, posebej za bienale ustvarjena dela. Grafični bienale Ljubljana je eden najstarejših na svetu; ustanovljen je bil leta 1955.

Piše: Aleš Čakš . Foto: arhiv MGLC (naslovna fotografija: umetnica Sanaz Sohrabi, Bližnji posnetek pole znamk)

Iz praznine so prišli darovi kozmosa vidi v sodobni umetnosti in grafiki priložnost za krepitev transnacionalnih zavezništev in raziskuje ekosistem povezav, solidarnosti in zgodovin upora med poosamosvojitveno Gano in nekdanjo Jugoslavijo. Bienale zajema iz bazena povezav med sodobno umetnostjo in grafiko na poljih arhitekture, oblikovanja, kmetijstva, botanike in medicine ter premišljuje o razširjanju vizualne kulture kot priložnosti za ustvarjanje mnogoterih prostorov, ki presegajo meje.

Sonia Kacem, Presque saturé II, 2023

Umetniški vodja Ibrahim Mahama pojasni: “Kuratorji razstave smo se podali na pot iskanja načinov, kako čas zavrteti nazaj. Razstava bo potekala v različnih oblikah: zgodovinskih, sodobnih, pedagoških – vprašanje, ki si ga postavljamo, pa je, kako nam lahko zgodovinske in vse druge oblike koristijo pri začenjanju novih dialogov. Ena od pomembnejših odločitev kuratorske ekipe je bila, da smo razstavo odprli študentom. Na začetku raziskovalnega procesa smo obiskali več slovenskih fakultet, kar je bila prav posebna izkušnja. Takrat smo sprejeli nekaj zanimivih umetniških odločitev, kuratorska ekipa pa je izbrala študente, ki se bodo s svojimi deli predstavili na razstavi.”

Bienale se osredotoča na grajena okolja in njihovo prepletenost z modernimi zgodovinami protikolonialnega in protiimperialističnega boja, nacionalizma in internacionalizma ter predstavlja številna nova in za to priložnost naročena t. i. site-specific dela, ki obravnavajo to kompleksno zapuščino. Site-specific instalacijo Sonie Kacem Hotel Hodnik (2023), denimo, sestavljajo potiskane stenske tapete in litografije, ki so kot instalacija umeščene na hodnike prizorišč. Umetnica v te prostore gibanja in prehajanja iz preteklosti vlije življenje in v spomin kliče nekdanjo funkcijo MGLC Švicarije – med letoma 1908 in 1930 je bil tam namreč hotel, prostor gostoljubnosti in transgeografsko vozlišče.
Filmski ustvarjalec, arhivar in raziskovalec Nabil Djejouani pa je za bienale ustvaril delo Brez konca. Gre za fiktivno raziskovanje primera dveh alžirskih pripadnikov mednarodnega podzemnega protikolonialnega uporniškega gibanja: Mohamed Boudia (1932–1973) je bil aktivist in gledališki režiser, ki je umrl v bombnem napadu v Parizu, Boubaker Adjali alias Kapiaça alias Nicolaus Husseini (1939–2007) pa je bil fotograf, poročevalec, diplomat in nepogrešljiv del več afriških in azijskih gibanj za neodvisnost. Djedouani s povezovanjem na videz heterogenih elementov pokaže skrivne zgodovine upora, ki so postavljene v nepričakovan medsebojni odnos.


Nabil Djedouani, Z zemlje na luno – Boubaker Adjali, 1977

Bienale bo, med drugim, izpostavil transhistorični pomen grafike, pri tem pa se bo oprl na dekolonialne oblike izobraževanja, kot jih umetniški vodja Ibrahim Mahama prepoznava v ostalinah obdobja po osamosvojitvi Gane.

Agyina: svarilo modrecev
Javni program letošnjega bienala Agyina: svarilo modrecev, ki ga kurira kolektiv Exit Frame, sestavlja izbor izobraževalnih, relacijskih in ezoteričnih stanj, kot so filmske projekcije, simpoziji, uprizoritve (gledališke, plesne …), koncerti, ogledi razstav, delavnice (praktične in diskurzivne), tudi nenapovedane razstave v javnem prostoru.
Osrednje lokacije 35. grafičnega bienala bodo MGLC Grad Tivoli, MGLC Švicarija in Cukrarna.