MARKO GLAVINIĆ IN MILICA VUKADINOVIČ, srbska modna oblikovalca
Konec novembra je v prestolnici potekal sedmi Mercedes-Benz Fashion Week Ljubljana in tokrat je bila v ospredju moška moda. Mi smo v zakulisju ujeli oblikovalca, ki sta v Ljubljano prišla iz Beograda, v Duelu pa sta nam razkrila svoj pogled na moško modo v svetu in v regiji. Prav kolekcije za moške so namreč v zadnjem času v modnih prestolnicah izjemno pričakovane, moška moda doživlja razcvet, a Milica in Marko pravita, da na Balkanu še ni tako.
Milica: Živimo v delu sveta, kjer je moška moda še kar v ozadju, zato mi oblikovalci tisto, kar ustvarjajo po svetu, še vedno vidimo kot nekaj nedosegljivega. Svetovno znani oblikovalci nas zmeraj navdušijo, ne glede na to, ali ustvarjajo v slogu, ki nam je blizu. A njihove kolekcije večkrat gledam z obžalovanjem kot navdušenjem, ker se v državi, kjer živim, z moško modo ne morem ukvarjati tako, kot se oni.
Marko: Je pa v Srbiji veliko večji izziv delati moško modo, v Beogradu je namreč marginalizirana. Pri nas je mnogo bolj cenjeno, če oblikuješ za ženske, zato je odlično, da živimo v času preboja moške mode.
Milica: Tudi v Srbiji mladi oblikovalci ustvarjajo za moške, a se pogosto zgodi, da odnehajo zaradi različnih ovir.
Marko: Če želite živeti od mode, se raje ukvarjajte z žensko modo, moška je prej hobi, nekaj, s čimer se ukvarjaš iz ljubezni.
Milica: »V Srbiji se pogosto zgodi, da moške, ki nosijo kak poseben kos, v njihovi okolici obsojajo in se jim smejijo.«
KUL JE TISTO, KAR NOSIJO VSI
Milica: Pri nas je kul, če nekaj kupiš v Zari. V Beogradu standard ni takšen, da bi imeli prodajalne visoke mode, ljudje nosijo komercialne znamke. Moški niso tako modno ozaveščeni kot v sosednjih državah, čeprav se tudi pri nas najdejo hrabri posamezniki, ki nosijo posebne kose. Oblikovalci zato veliko delamo z glasbeniki in umetniki, ki si upajo takšne obleke nositi. V Srbiji se namreč pogosto zgodi, da moške, ki nosijo kak poseben kos, v njihovi okolici obsojajo in se jim smejijo.
Marko: To, kar mi delamo, ni komercialno, ni enako temu, kar vidite na vsaki ulici. Lahko pa te kose nosi vsakdo, ki se v njih dobro počuti. Kot je rekla Milica, pri nas ljudje po cesti ne hodijo oblečeni v znamko Gucci ali Armani in tudi oblačila domačih oblikovalcev so zanje pogosto predraga, ker naredimo le nekaj kosov in to ni tako poceni kot množična proizvodnja.
KJE SO MOŠKI NAJLEPŠE OBLEČENI?
Milica: Na Tajskem, kjer vsi nosijo kopalke (smeh).
Marko: V Italiji so ljudje modno ozaveščeni, po vsej Evropi velja, da so lepo oblečeni.
Milica: Tudi na Nizozemskem je tako.
Marko: Kose, ki jih delava midva z Milico, bi gotovo videli v mestih z bolj alternativno sceno, na primer v Amsterdamu ali Berlinu. Dvomim, da bi se pojavili na ulicah Milana, čeprav so Italijani modno ozaveščeni.
Milica: Tudi v Franciji vidimo izjemen ulični slog, tam ljudje čutijo kose, ki jih nosijo, in se požvižgajo na vse drugo. Obožujem tudi Ljubljano, opažam, da tu naše kose razumejo drugače kot v Beogradu. Zelo spoštujemo slovenske oblikovalce, na tednu mode je mnogo izjemnih kosov, ki pridejo izpod njihovih rok. V Ljubljani je scena malo bolj alternativna kot pri nas, ideje in proizvodnja pa so na izjemno visoki ravni.
Marko: V Ljubljani je drugače kot v Beogradu, občinstvo je drugačno, vsa modna kakovost je zbrana na kupu. Tudi ko sva z Milico hodila na fakulteto, smo redno hodili v Ljubljano in sem se vedno rada vračava.
Marko: »Bolje je, da s kolekcijami pokažeš, da si dober oblikovalec, kot da to kažeš s tem, kako si oblečen. Mene ne moti, če ljudje mislijo, da se ukvarjam z informatiko ali gradbeništvom.«
BALKANSKI MODNI SLOG
Marko: Ustvarjalci s tega območja hočemo pobegniti od oznake Balkan, ker navadno ne pomeni nič dobrega, imamo pa v Srbiji nadarjene oblikovalce in gotovo obstaja tudi estetska nota, ki nam je skupna.
Milica: Jaz oznake Balkan ne doživljam kot nekaj negativnega. Večja težava je, da capljamo za drugimi, a jih ne moremo dohiteti. Zato skušamo imeti bolj iskrive ideje, zelo se trudimo, iščemo načine, kako uspeti. Zelo vztrajni moramo biti.
Marko: Delati moramo dvakrat več kot oblikovalci v Evropi.
LE SLAVNIH NE
Milica: Nimam želje, da bi oblačila znane osebe.
Marko: Tudi jaz ne. To ni nikakršen uspeh, ker je to le ena oseba. Morda se bo kopica ljudi zgledovala po njej in bodo hoteli kupiti tvoj kos, a to ni dobro, ker če se nekdo le zgleduje, nima svojega stila. Veliko raje oblečem običajnega človeka, ki se v mojih kosih dobro počuti in je srečen, ko jih nosi.
Milica: Ne delamo tako, da bi potrebovali znane osebe za promocijo naših oblačil. Če izdelate le nekaj kosov, je neizbežno, da spoznate svoje kupce. Med kupcem in oblikovalcem je energija, ti razumeš njegove potrebe, on razume tebe kot umetnika, povežeš se za dlje ali pa stike pretrgaš. Ti odnosi so zelo podobni drugim odnosom, ki jih imam v življenju.
Marko: Kupec, ki želi nositi tvoj kos, si to res iz srca želi, znana oseba pa bi ga hotela imeti le zato, ker ga je videla na pisti.
S PISTE NA ULICO ALI Z ULICE NA PISTO?
Marko: Navdih za svoje kolekcije iščem v dogodkih in čustvih določenega trenutka v življenju, ne iščem ga na ulici ali pa v aktualnem dogajanju v Beogradu. Vsaka kolekcija je del moje osebnosti, ne gledam, kakšni so trendi.
Milica: V Srbiji ljudje ne spremljajo modnih revij domačih oblikovalcev, ne ozirajo se na alternativni slog, ki ga je v Beogradu dovolj, še največ spremljajo svetovne smernice, ki jih vidijo na slavnih osebah iz tujine. Želijo pač nositi to, kar je moderno ta trenutek v svetu.
Marko: Zato avtorska moda v Srbiji ni tako cenjena, komercialne verige pa cvetijo.
PREJ INFORMATIK KOT OBLIKOVALEC
Milica: Če me ljudje vidijo v vsakdanjem življenju, verjetno ne uganejo, da se ukvarjam z modo.
Marko: Tudi meni se po oblačilih ne vidi, da sem modni oblikovalec.
Milica: Ker ne živimo od mode in počnemo še druge reči, ne moremo vsak dan nositi posebnih kosov. Dejstvo je tudi, da mnogo časa preživimo za šivalnim strojem in v zakulisjih, to pa pomeni, da se naše obleke pogosto umažejo in strgajo …
Marko: Bolje je, da s kolekcijami pokažeš, da si dober oblikovalec, kot da to kažeš s tem, kako si oblečen. Mene nič ne moti, če ljudje mislijo, da se ukvarjam z informatiko ali gradbeništvom (smeh).
Foto: Urša Premik, Sandi Fišer
_______________
_______________
Če si že tu, poglej še …