HIROŠIMA ŠIK
Rei Kawakubo, japonska modna oblikovalka
Japonka je ena tistih redkih modnih ustvarjalk, ki jo je doletela čast imeti razstavo v MET, Metropolitanskem muzeju umetnosti v New Yorku (od maja do septembra 2017). Še v času življenja, seveda. Razstavila je kar 150 »outfitov«. Je tudi tista oblikovalka, ki je v modnih razstavah prepoznala velik kapital za modno industrijo, predvsem zaradi spektakla za širše občinstvo. Rei Kawakubo je tudi edina oblikovalka, ki je bila v tem muzeju doslej kustosinja razstave še živečega oblikovalca – Yvesa Sainta Laurenta, leta 1982.
Glede na to, kaj vse Rei Kawakubo je, bi bilo docela nenavadno, če ne bi imela pestre življenjske in karierne poti. Za začetek: nikoli ni bila formalno izučena za modno oblikovalko, študirala je lepe umetnosti in literaturo na Univerzi Keio v Tokiu. Diplomirala je leta 1964, se zaposlila v oglaševalskem oddelku modne družbe Ashai Kasei, leta 1967 pa je postala svobodnjakinja stilistka. Smo dve leti pozneje je začela oblikovati oblačila pod imenom Comme des Garçons (»Kot nekateri dečki«). Znamka s tem imenom je bila uradno ustanovljena leta 1973.
MILIJONSKI ZASLUŽKI Z ANTIMODO
Rei Kawakubo je sprva oblikovala oblačila za ženske. Leta 1975 je v Tokiu odprla prvi butik, a že tri leta pozneje se ni mogla upreti modi za moške in začela oblikovati še zanje. Šlo ji je tako zelo dobro in kot po maslu, da je že leta 1981 prvič predstavila svojo modo v Parizu, kjer se predstavlja še danes. Njena posebnost je, med drugim, da svoje kolekcije pokaže le na tednih mode v Parizu. V tej modni prestolnici je leto kasneje odprla tudi prvi butik v Evropi.
»Rada imam luknje, ker zame pomenijo malo drugačno obliko čipke.«
Oblikovalka, ki s Comme des Garçons slavi »antimodo«, je v tem obdobju že služila milijone. Samo na Japonskem je imela leta 1980 več kot 150 franšiznih trgovin in okrog 28 milijonov evrov letnih prihodkov. A Rei Kawakubo ni bila le dobra in drugačna, temačna modna oblikovalka, katere oblačila so imela pogosto luknje, asimetrične kroje, nedokončane robove, še naprej se je ukvarjala tudi z grafičnim dizajnom, oglaševanjem in oblikovanjem izložb. Prepričana je namreč, da vse to sestavlja podobo blagovne znamke.
ČASTIJO JO VELIKI
Delo japonske avantgardne oblikovalke so začeli častiti številni svetovno znani oblikovalci. Med njimi pokojni Alexander McQueen, Viktor & Rolf, Jean Paul-Gaultier in Donna Karan. Zakaj? Vsi so ji pripisovali modni pogum, trdna načela, modno poetičnost in tudi, da imajo njena oblačila sporočilo, kar ji priznavajo še danes. Zelo očitno pa je, da je Rei Kawakubo s svojo vizijo zelo vplivala na oblikovanje Maison Margiela, Helmuta Langa, Ann Demeulemeester in Driesa van Notna, ki so v svoje kreiranje vpeljali dekonstrukcijo krojenja.
KER LEPO ZVENI
Potem ko se je izstrelila v modno orbito, so sledila številna modna sodelovanja: z znamkami Fred Perry, Levi’s, Converse, Speedo, Nike, Moncler, Lacoste, Louis Vuitton, tudi s posebno in zelo prestižno znamko očal Cutler & Gros. Commes des Garçons se je leta 2008 povezal tudi z nizkocenovnikom H & M. Zasebno pa se je Rei Kawakubo »povezala« s še enim oblikovalcem – pravijo mu, enako kot Rei, Hirošima šik – Yohjijem Yamamotom, ki je alfa in omega japonske mode v svetu.
»Zasebno pa se je Rei Kawakubo ‘povezala’ s še enim oblikovalcem – pravijo mu, enako kot Rei, Hirošima šik – Yohjijem Yamamotom, ki je alfa in omega japonske mode v svetu.«
COMMES DES GARCONS
Rei Kawakubo se zadnja leta predstavlja le pod znamko Commes des Garçons. Zakaj je izbrala to ime? V enem od intervjujev ob odprtju razstave v New Yorku je dejala, da ne, ker bi ji kaj pomenilo, temveč ker ji lepo zveni. Po letu 1981, ko se z znamko kolekcije predstavlja le na pariškem tednu mode, je začela sodelovati z več mladimi japonskimi oblikovalci, ki jim je prepustila oblikovanje posamezne kolekcije. Med njimi z Junyo Watanabejem, ki se je idejno napajal v punk modi. Tudi z njegovo pomočjo ji je uspelo v modni industriji spremeniti estetiko, sploh pa percepcijo človeškega telesa. K redefiniciji modne silhuete, ki se odmika od podob zahodne civilizacije, je prispeval tudi Yohji Yamamoto, predvsem pa sta z Rei Kawakubo zlasti v Parizu leto za letom spreminjala podobe klišejskega glamurja.
________
REIJINA NEPOPOLNA POPOLNOST
Hirošima šik in modni Pearl Harbour sta najbolj značilna vzdevka za Rei Kawakubo. Zaradi dejstva, da njena oblačila niso vedno »lepa«, da imajo dostikrat luknje, da so asimetrična in barvno divja, so jo primerjali tudi z angleško oblikovalko Vivienne Westwood, ki se je tudi navdihovala v punk modi in se še. Zakaj ima Rei Kawakubo tako zelo rada luknje? »Ker zame pomenijo malo drugačno obliko čipke.« Je ena redkih oblikovalk, ki ne želi, da je v modi vse lepo, temveč da so oblačila tudi nepopolna. To, pravi, je najlaže doseči z ročnim tkanjem, če pa ni mogoče, je, se pošali, treba na strojih malo odviti vijake. Da so njena oblačila dobila želeno podobo, jih je Rei umetno barvala, raztegovala, zmanjševala ali večkrat prala in dolgo sušila na soncu.
___________
Povzeto po članku Škarje, revija Goodlife, december 2017
__________
PREBERITE ŠE: