Foto: Peter Giodani, arhiv gosta
DNEVNIK MARETA FILIPIČA, MOJSTRA PRIČESK
Mare Filipič je ljubljanski frizerski virtuoz. A se ves čas potepa kje po svetu. Redno namreč soustvarja svetovne trende pričesk. Zanimalo me je, kako poteka njegovo delo na tujem modnem parketu. Kaj se dogaja v zakulisju? Kdo potrjuje pričeske? Katerim zvezdnicam dresira frizuro? Z veseljem je odprl svoj koledar in vrata v zakulisje modnih revij največjih blagovnih znamk v Parizu in Milanu. Precej natrpano je, boste videli. Takole je začel:
»Že sedemnajsto leto sem potrjen za modne revije. Na žalost moram preskočiti New York, kjer sem opcija. Ekipi se pridružim v Milanu. Največji uspeh pri vztrajanju na modnih revijah je v premiku po hierarhični lestvici (katero manekenko delaš, ko se začne dogajati). Starejši, bolj izkušeni asistenti delajo večje zvezde in bolj pomembne manekenke in zadnje popravke v line-upu, preden gredo na pisto, ko je najbolj stresno. Vojaška disciplina zgodnjega vstajanja, hierarhije in natančnosti dogovarjanja je zelo dober preizkus za psihofizično sposobnost posameznega frizerja. Moj oče je bil v tem daleč najboljši mentor. Postavljal mi je standarde, ki jih razumejo naročniki na najbolj zahtevnih koncih sveta.«
DAN 1: Ljubljana–Milano. Blumarine.
3:30 Vstajanje doma, v Ljubljani.
4:30 Se že peljem z avtom do Trsta.
6:08 Ujamem vlak Frecciarossa z direktno povezavo do Milana. Vlaki se strogo držijo urnikov in so do minute natančni. Na vlaku dremam.
10:00 Prispem v Milano. Takoj v taksi in na lokacijo, kjer je prvi fitting z dizajnerjem.
11:00 Fitting za Blumarine, ki traja predvidene štiri ure.
16:00 Call time za prvo modno revijo v Milanu – Tods. Poleg manekenk pridejo na revijo tudi VIP-pevke, ki jih moramo urediti.
20:10 Show time. Modna revija se začne skoraj ob predvideni uri, dogaja pa se v zelo lepi stavbi poleg mestnega parka, narejeni na koncu petdesetih.
21:00 Smo že na novi lokaciji, kjer delamo fitting za simpatičnega oblikovalca Antonia Marrasa.
01:00 Končno konec dolgega delovnega dne.
Na srečo na fittingu za Blumarine ni bilo nobenih zahtevnih frizur, zato je možnost za počitek! Če bi bile frizure zahtevne, bi sledil trening v zgodnje jutranje ure.
DAN 2: Milano–Pariz. Antonio Marras.
06:00 Z ekipo sem že v kombiju, namenjenem na prvo revijo danes, in sicer Blumarine. Na srečo so sveži, kul lasje, za ogrevanje prstov v zgodnjih jutranjih urah.
10:00 Show time. Modna revija Blumarine.
Prosto do 12:00 in končno čas za kosilo.
12:00 Call time za Antonia Marrasa. Delamo kreativne kite, kar mi zelo leži, zato mi sodelavec, ki skrbi za našo organiziranost, odredi dolgo vrsto manekenk in dodeli več asistentov, ki mi držijo lase.
16:00 Še preden se revija začne, se moram premakniti na letališče, ker grem prvi iz skupine v Pariz, da prevzamem stanovanja, v katerih bomo en teden živeli in ustvarjali pariški teden mode.
21:00 Ko zvečer z letalom prispem v Pariz, prevzamem stanovanja.
22:00 Z največjim veseljem se uležem v posteljo in trdno zaspim.
DNEVA 3 IN 4: Pariz. John Galliano.
7:00 Odhod na fitting za francosko blagovno znamko Maison Margiela, katere glavni oblikovalec je izjemni John Galliano. Tam preživim cela dva dni. Ker je ta revija prva tisti dan, se včasih zgodi, da zaradi priprav ni časa za spanje. Redko si privoščim zajtrk ali dostojno kosilo, saj je ponavadi tempo tak, da nimamo časa niti pomisliti na hrano.
DAN 5: Pariz. Yohji Yamamoto
3:30 Vstajanje.
4:30 Začetek dela v čudoviti palači v luksuznem predelu Pariza in na mnogokratnem prizorišču pomembnejših modnih revij – Palais Royal. Delo v tako zgodnjih jutranjih urah je največji izziv, da ne izpustiš kakšnega težko namišljenega detajla Johna Galliana, saj to takoj opazi!
10:00 Show time. Začetek revije Maison Margiela. Glasba je polna energije.
10:40 Ko zaslišimo aplavz iz dvorane, končno sledi veliko olajšanje, saj smo bili pri tem projektu toliko časa aktivni. Rezultat trdega dela je res nor in celotna frizerska ekipa, s frizerskim mojstrom Eugenom Souleimanom na čelu, je ponosna na izvedene frizure.
11:30 Ko spakiramo opremo v kovčke, že nadaljujemo pot na fitting za japonskega oblikovalca Yohjija Yamamoto in takoj za tem še fitting za Chloe. Dan je poln vznemirljivih dogodkov in preobratov v tem, kaj bomo delali do potrditve končnega imidža – frizure!
Pogled iz lokacije modne revije Yohji Yamamoto je zelo pariški.
DAN 6: Pariz. Stella McCartney.
5:00 Vstanem ves pobit še od prejšnjega šova, ki se je končal pozno zvečer. Skozi dnevno sobo do kopalnice s priprtimi očmi skoraj padem čez japonskega sodelavca Rokuta, ki izvaja jogo.
5:30 Pred stanovanjsko hišo nas čaka prevoz do prizorišča modne revije Stella McCartney, ki je v operi Garnier v središču Pariza.
5:45 Mraz reže do kosti, mi pa čakamo v vrsti, da varnostniki, s katerimi se vsako leto srečujemo na vseh modnih revijah, preverijo osebne izkaznice, ali smo res na seznamu sodelujočih. Zaradi lokacije in prihoda znanih osebnosti je varnost za revijo Stella McCartney zelo poostrena.
6:00 Call time. Začnemo delati. Vsak je na svojem mestu, za svojim stolom, na katerem sedi model, in že delamo. Na mizici pred ogledalom ima vsak postavljeno svoje orodje in produkte, ki morajo ustrezati standardu dela. Vsak točno ve, kaj je njegova naloga. Moja je, da uredim frizuro Abbey Lee, avstralski manekenki, ki je zaigrala v zadnjem Mad Maxu.
9:00 Še vedno delamo. V zakulisju je že prava gneča. Manekenke, vozniki manekenk in njihovi varnostniki, asistenti dizajnerjev, make-up artisti, njihovi asistenti, fotografi, frizerji, catering, vsi so zadaj.
10:15 Modna urednica ameriške revije Vogue Anna Wintour, Kate Moss in Paul McCartney so na svojih sedežih, v prvi vrsti. To je znak, da se modna revija lahko začne.
13:00 Določijo me, da modni oblikovalki Stelli McCartney uredim frizuro za fotografiranje. Fotografira jo velemojster fotografije Craig McDean za Interview Magazine. Zares nor konec revije.
14:00 Že nazaj v stanovanju, kjer pripravljamo lase in vadimo za jutrišnjo revijo Rocco Barocco.
DAN 7: Pariz. Rocco Barocco.
Še zadnjič ponovimo norosti prejšnjih dni. Potem končno domov.
Kaj je razlog, da že 17 let vztrajam in se vračam na svetovna modna prizorišča? Dejstvo, da me obkrožajo ljudje, ki zaradi izkušenj in strasti do las prevzemajo odgovornosti, namesto da bežijo od njih in od dela, jih rešujejo in z njimi rastejo! Sam pa se trudim iz majhne obrtne delavnice narediti frizerstvo za sodobno kreativno izvedbeno obrt v centru Evrope!
Vseskozi spoznavam nove ljudi in se z njimi povezujem. Prejemam informacije o preverjenih produktih, orodju in tehnologiji, kar prinašam domov. V tem vztrajam, saj vsakokrat razveselim stranke v svojem salonu z novimi triki, idejami; prav tako sproti poučujem svoje mlade zaposlene in jih redno izobražujem. Samo tisti, ki smo v trendu, smo lahko uspešni. Nad izdelki Bumble and bumble sem se navdušil ravno v zakulisju modnih revij, saj so številka ena po uporabnosti na modnih revijah. In kaj delam, ko nimam dela? Razmišljam, kako bi še izboljšal svoje delo!
_____
Maretov frazeološki slovar:
Fitting – dogovarjanje in izvedba frizur en dan pred začetkom modne revije. Na fitting vzame vodja projekta od dva do pet najožjih in zaupanja vrednih frizerjev. Oni so A-tim izvedba in skrbijo za natančno izvedbo frizur. Drugi so asistenti. Na velikih modnih revijah jih je lahko tudi 30 in več. Ti imajo ponavadi čas in pozirajo na fotografijah za Instagram z manekenkami, medtem ko drugi delamo.
Call time – čas pred začetkom modne revije, od tri do pet ur prej.
Show time – ura, ko se modna revija začne.
Urnik – ga ni oziroma dokler ni dogovorjena frizura narejena.
Uspeh – preživeti in vztrajati.
Zvezdništvo – ga ni! Je popolnoma in izključno samo natančna obrt na različnih koncih sveta v včasih nemogočih okoliščinah in z nepredstavljivimi in težko izvedljivimi urniki.
Kreativna izvedba – potrjena in poslikana frizura je osnova za izvedbo na dan revije. Izziv na dan izvedbe frizure je seveda dejstvo, da so lasje vsake manekenke drugačni – dogovor o frizuri pa eden! Temu pravimo kreativna izvedba!
Osnovno pravilo mode je – pričakuj nepričakovano!