Foto: arhiv gostje
Agatha Ruiz de la Prada, španska modna oblikovalka
V vsakem mestu, ki ga v tujini obiščem, grem v muzej sodobne umetnosti. V Valencii sem zavil v IVAM – Institut Valencia d’Art Modern. Ko sem raziskoval šestnadstropni muzej, sem želel vstopiti tudi v velike bele sobane, iz katerih so bodle v oči močne, udarne barve. Najprej me vanje niso spustili, ker da se bo razstava uradno odprla šele zvečer. A k meni pristopi ženska srednjih let, oblečena v podobno divje barve in vzorce, ki sem jih zaznal v belini razstavnih prostorov, in me vpraša, od kod sem, še prej pa pove, da je Agatha Ruiz de la Prada. »Vau,« si rečem, ravnokar sem spoznal Agatho … Povem ji, da sem iz Slovenije. »No, če ste iz Slovenije, potem pa kar lepo naprej, boste pač prvi, ki si bo ogledal mojo razstavo oblačil za deklice ter predmetov in igral za otroke,« je z veliko rumeno rožo v laseh prijazna oblikovalka.
Agatho Ruiz de la Prada spremljam že skoraj 20 let, odkar sem bil prvič v Madridu, kjer je odprla svojo prvo trgovino (ima jih še v Barceloni, Parizu, Milanu in New Yorku). Leta 1999 je na izboru za evrovizijsko popevko v Izraelu oblekla špansko predstavnico v gejevske barve in na obleko prilepila še velikansko rdeče srce, ki je od začetka kariere leta 1981 njen zaščitni znak.
SVET BARV, ČRK, PIK….IN LJUBEZNI
Sedeminpetdesetletna Agatha je posebna modna zgodba, energija, dojemanje sveta. Pred 36 leti je naredila prvo kolekcijo za ženske in jo predstavila v centru umetnosti El Local v Madridu. Njen mentor in vzornik je bil modni oblikovalec Pepe Rubio. Leto pred tem je diplomirala na šoli za modno umetnost in tehniko v Barceloni (L’Ecole des Arts et Techniques de la Mode). Že takoj je bila njena kreativnost zaznamovana z barvami, daleč najljubši sta ji rožnata in oranžna. V njeni barvni paleti nimajo črna, siva in rjava kaj iskati, njen svet je svet igre, optimizma, otroškosti, upanja in ljubezni. Zato je tudi njen zaščitni znak rdeče srce, ki se pojavlja na skoraj vseh izdelkih, od oblek, čevljev, zvezkov, pisal in igral (tobogani) za otroke do torbic in denarnic.
»Ker se igra z barvami že od otroštva, ker je mati treh otrok, ker je optimistka, ker verjame v življenje in ljubezen, ji je laže, ko si v ustvarjanju prizadeva biti tudi duhovita.«
GEOMETRIJA V OBLAČILIH
Njena oblačila so geometrijska: okrogla, piramidasta, škatlasta, kvadratasta – ali kar eno veliko srce. Tako je bilo leta 1981 in tako je v njeni najnovejši ženski kolekciji pomlad-poletje 2017. Več kot 30 let ima podoben koncept modnega snovanja, pravijo poznavalci, a je vseeno vsako leto drugačna, še bolj izvirna, še bolj duhovita. V oblekah za deklice, ki jih je predstavila na razstavi Happy Little Girls (Srečne male deklice) v muzeju IVAM, je odmevala prav njena modna duhovitost. V minutah, ki mi jih je namenila v najinem naključnem srečanju, se je strinjala, da so njena oblačila za punčke nekakšna visoka otroška moda. Življenje otrok naj bo veselje in zabava, pravi Agatha Ruiz de la Prada.
HUMOR, LJUBEZEN IN UMETNOST 20. STOLETJA
Ker se igra z barvami že od otroštva, ker je mati treh otrok, ker je optimistka, ker verjame v življenje in ljubezen, ji je laže, ko si v ustvarjanju prizadeva biti tudi duhovita. Resda navdih črpa iz humorja in ljubezni do ljudi, narave in mode, vendar se njena vizija napaja tudi iz umetniških gibanj 20. stoletja, največ iz nadrealizma in kubizma, tudi iz dadaizma. Jose Vicente Plaza Almenar, kurator v IVAM, je o Agathi zapisal: »Njena moda prinaša simboliko in pozitivizem Sredozemlja, predvsem išče navdih v rastlinju, soncu, luni in zvezdah. Tudi pop art je umetniška smer, iz katere Agatha črpa nenavadne ideje in estetiko. Po drugi strani pa je občudovalka znamke Saint Laurent, ki je sinonim visoke mode, prefinjenosti, večne elegance in glamurja.«
In prav Saint Laurent je bil opazen denimo v njeni jesensko-zimski kolekciji 2013/14, v kateri so prevladovale ekstravagantne večerne obleke iz žameta. V njenih oblačilih se čuti tudi Coco Chanel, ki je ženske s svojo modo osvobodila sramežljivosti v oblačenju. In Agatha Ruiz de la Prada je vse prej kot sramežljiva v svojem svetu barv.
NEVERJETNA JE!
Neverjetna zakaj? Ker ima neuničljivo energijo, ker je deloholičarka, ker ji nikoli ne zmanjka idej. Ko sem iskal informacije o njej, vsega v kratkem srečanju pač nisem izvlekel iz nje, sem se še enkrat prepričal, da je nenavadno delavna in iznajdljiva, mogoče je celo malo čarovnice v njej. Drugače ne vem, kako ji sploh vse uspe. Namreč, v več kot 30 letih ustvarjanja je imela modne revije v Albaniji, Nemčiji, Argentini, Avstriji, BiH, Čilu, Gruziji, Grčiji, Kolumbiji, na Hrvaškem, Slovaškem, v ZDA, Franciji, Gambiji, Gvatemali, Hongkongu, Italiji, Maleziji, na Poljskem, v Maroku, Mehiki, Nikaragvi, Nigeriji, v Pakistanu, Panami, Peruju, na Portugalskem, v Portoriku, Dominikanski republiki, Romuniji, Rusiji, Srbiji, na Šrilanki, Švedskem, v Ukrajini, Urugvaju in Uzbekistanu, le v Sloveniji (še) ne … Zelo upam, da se zgodi tudi to.
Mednarodno javnost naj bi po navedbah modnih poznavalcev najbolj prepričala z revijami Nedokončana oblačila v Berlinu in Madridu (1989), Modna kantata: Gospa iz Španije v Kjotu na Japonskem (1992), Tribute to Chillida v muzeju Reina Sofia v Madridu (1996) pa z modno revijo Mednarodni dan ženske v Hotelu de Ville v Parizu (2003) in z revijo Agatha vs. Agatha na tednu mode Mercedes-Benz v Madridu (2012).
Njen seznam sodelovanja z različnimi znamkami v več panogah oblikovanja je skoraj neskončen: izdelala je posebne izdelke v omejenih serijah za Kartell, Swatch, Camper, Baccarat, Barbie, Absolute Vodko, Air Europe, Audi, Baileys, DHL, Disney, El Corte Ingles, Greenpeace, Iberio, Google, Lacoste, Motorolo, NH Hotels, Niveo, Nestle, Nissan, Snoopy, Tanqueray, Unicef …
Za piko na i pa je leta 2011 v Madridu ustanovila še Fundacijo Agatha Ruiz de la Prada, ki skrbno dokumentira vse, kar je oblikovalka ustvarila v 30 letih kariere.
OKVIR
Modni vrhunci Agathe Ruiz de la Prada:
– Leta 1981 ustvari prvo žensko kolekcijo.
– Leta 1982 odpre prvo trgovino v Madridu.
– Leta 1984 ima prvo modno revijo v Barceloni.
– Leta 1985 časopis New York Times o njej napiše veliko modno zgodbo.
– Leta 1988 za Camper naredi kolekcijo espadril.
– Leta 1989 naredi prve gledališke kostume.
– Leta 1990 ima prvo modno revijo na Japonskem, v Osaki.
– Leta 1999 izdela prva sončna očala.
– Leta 2002 naredi prve poročne obleke.
– Leta 2003 v Barceloni predstavi prvo moško kolekcijo.
– Leta 2011 odpre trgovino v New Yorku (Tribeca) in izdela pokal za zmagovalca španske kolesarske dirke Vuelta.
POUDAREK
V ospredju modnega oblikovanja Agathe Ruiz de la Prada je srce. Oblikuje pa tudi pohištvo, preproge, lončenino, luči, pisala, vazeline, parfume, torbe, brisače, posteljnino.
_______________
Povzeto po članku Škarje, revija Goodlife, september 2017
______________
PREBERITE ŠE: