Piše: Aleš Čakš . Foto: Aleš Čakš
V italijanski Gorici bo v sklopu programa Evropske prestolnice kulture Nova Gorica – Gorica GO!2025 v Palači Attems Petzenstein do 4. maja letos obsežna razstava velikega pop art umetnika Andy Warhol. Beyond Borders.
Na razstavi revolucionarja pop arta je na ogled 180 del, ki sledijo karieri in življenju ameriškega umetnika, kakor tudi temeljnim temam njegove estetike, začenši z njegovim šolanjem in izkušnjami kot ilustrator v oglaševanju in modi, dveh svetov, ki sta zelo vplivala na njegovo kariero in strategije kot pop umetnika.

Od mode do potrošništva
Razstava obravnava teme, kot so moda, glasba, film in potrošništvo: te tematike pa niso zaznamovale le Warholovega ustvarjanja, temveč so še vedno ključni elementi sodobne umetnosti. Kultne umetniške serije Campbellova juha, Cvetje in Marilyn ter portreti slavnih osebnosti, kot so Jackie Kennedy, Liza Minelli, Mick Jagger, Mao Zedong, Grace Kelly, pa tudi striperska in filmska junaka Superman in Mickey Mouse, kažejo, kako je znal umetnik množično kulturo spremeniti v brezčasne ikone.
Razstavljena dela prihajajo iz evropskih zbirk, med njimi so številne revije iz 50. let prejšnjega stoletja, veliko je izvodov revije Interview, več deset ovitkov vinilnih plošč, videoposnetkov in fotografij.

Multimedijski postavitvi
Obiskovalec si lahko ogleda tudi dve multimedijski postavitvi, posvečeni glasbi: legendarni multimedijski dogodek iz leta 1966 The Exploding Plastic Inevitable z Nico in skupino Velvet Underground Louja Reeda, ter Silver Clouds, sobo, v kateri v zraku lebdijo s helijem napolnjene srebrne blazine, ki ustvarjajo igrivo in interaktivno vzdušje.

Umetniški inovator
Razstava razkriva Warholovo mogočno vlogo v popularni kulturi, ki je postala legitimno in vplivno umetniško polje, saj je umetnik ikonične podobe in potrošniške predmete spremenil v dela z veliko umetniške vrednosti. Warhol se je namreč pogosto loteval simbolov ameriške družbe, kot so etiketa Campbellove juhe, logotip Coca-Cole in dolarski bankovec, in jih povzdignil v nove umetniške oblike, namenjene vstopu v vsakdanje življenje javnosti in v umetniške galerije, s čimer je rušil razlike med visoko in komercialno umetnostjo. Zaradi tega je postal Warhol umetniški inovator, ki je bil sposoben predvideti dinamiko družbe, usmerjene v medije in potrošnjo.
