Legende slovenskega oblikovanja

Pred tremi, štirimi desetletji ni bilo poletja, piknika in ne balkona brez stola Rex. Čeprav kot otrok še morda nisem znala ceniti estetike tega udobnega stola, se mi je v vsej svoji preprostosti zdel tako veličasten, še posebej, ko sta ob toplih dneh pod starim orehom na vrtu v njem srkala kavo moja babica in dedek. Oče stola, ki mu je stroka podelila status umetniškega izdelka, je Niko Kralj, pionir in utemeljitelj slovenskega industrijskega oblikovanja, ki bi letošnjega 7. septembra praznoval 100 let. Njegov Rex zdaj ne kraljuje le v domovih, temveč tudi v zbirkah Muzeja sodobne umetnosti MOMA v New Yorku, danskega muzeja oblikovanja v Köbenhavnu (Designmuseum Danmark) in münchenskega muzeja oblikovanja (Die Neue Sammlung, Staatliches Museum für angewandte Kunst, Design in der Pinakothek der Moderne).

Prelomno leto 1952

Niko Kralj sodi med najpomembnejše svetovne industrijske oblikovalce prejšnjega stoletja, njegova dela so zaznamovala domove in pisarne konec 20. stoletja, je avtor dobrih sto patentov doma in v tujini ter plodovit pisec številnih člankov. Za svoje delo je prejel več nagrad, njegove inovativne rešitve pri oblikovanju pohištva in drugih izdelkov pa so prispevale k uveljavitvi slovenske pohištvene industrije in razvoju kulture bivanja v Sloveniji.

Rodil se je 7. septembra 1920 v Zavrhu pri Trojanah, obiskoval realno gimnazijo  v Ljubljani in delal kot vajenec v mizarski delavnici. Po vojni se je vpisal na Oddelek za arhitekturo Tehniške fakultete v Ljubljani, kjer so mu med drugimi predavali Jože Plečnik, Edvard Ravnikar in Edo Mihevc. Pod mentorskim vodstvom Mihevca je leta 1952 zagovarjal diplomsko delo in zanjo prejel univerzitetno Prešernovo nagrado za študente. Istega leta se je zaposlil v največji slovenski tovarni upognjenega pohištva Stol Kamnik in postavil dva zgodovinska mejnika za slovensko oblikovanje: ustanovil je prvi razvojni oddelek in biro za oblikovanje v tedanji Jugoslaviji ter predstavil prototip prvega stola Rex. V latinščini rex pomeni kralj in čeprav je stol star že skoraj sedem desetletij, še vedno kraljuje v zgodovini slovenskega oblikovanja in Kraljevem opusu. Stol je zgled ergonomsko, funkcionalno in estetsko dovršenega izdelka. Pri obliki se je Kralj zgledoval po skandinavskem minimalizmu in sledil vodilu izdelovalcev pohištva za množično uporabo: tehnična preprostost, ergonomska oblikovna dovršenost in dostopna cena. Stol je danes svetovna prodajna uspešnica in del kolekcije zložljivega pohištva Rex iz upognjene vezane plošče, v kateri so še fotelj, gugalnik, otroški ležalnik in mizica.

Pohištvo za vse čase

V tovarni Stol Kamnik je Kralj ostal osem let, študijsko se je izpopolnjeval in sodeloval v biroju Olafa Pira v Stockholmu, takrat kultnemu oblikovalcu sistema regalov. Leta 1960 se je na pobudo Edvarda Ravnikarja pridružil ekipi predavateljev na novo ustanovljeni smeri B na Fakulteti za arhitekturo, gradbeništvo in geodezijo – FAGG, ki je poleg študija arhitekture omogočal študij oblikovanja. In nekaj let pozneje (1966) s kolegi ustanovil še Inštitut za industrijsko oblikovanje (IIO), da bi pedagoško in raziskovalno delo bolj povezali z industrijo. Kralj je bil imenovan za vodjo Inštituta in na tem delovnem mestu ostal vse do upokojitve leta 1992.

Za očeta kultnega Rexa je veliko ljudi dejalo, da ni le odličen oblikovalec in inovator, temveč tudi pedagog, menedžer in predvsem velik človek. Stremel je k inovativnosti in naprednosti, poudarjal prednost majhne teže in razstavljivosti za lažji transport, zagovarjal je racionalnost pri uporabi materialov, prilagajal obliko materialu in strojni obdelavi. Zanj je bil les naraven in obnovljiv vir brez konkurence, uporabnik pa aktivni in kreativni potrošnik, zato so tudi njegovi pohištvenimi sistemi, kot so Futura, Savinja in Javor, posamezniku omogočali preprosto sestavljanje po lastnih zamislih, da so dosegli »unikatnost skozi serijo«.

Kralj je želel, da bi njegovo funkcionalno in racionalno »pohištvo za vse čase« ljudem služilo, ne glede na modne smernice posameznih obdobij. Poleg številnih izpeljank znamenitega Rexa je oblikoval še več drugih stolov, na primer stol Lupina (Shell) in 4455, ki jih izvažajo po vsem svetu. Odkar se pišem Komar, mi je najljubši Mosquito (Komar), ki ga je Kralj oblikoval leta 1953. Na nadležno žuželko spominja zaradi tankih poševnih nog in sedežne ploskve v obliki dveh krilc, katerih spojitev oziroma pritrditev se ponaša s samosvojo patentirano konstrukcijo. Avtor v Mosquitu videl jedilniški stol, a danes kraljuje tudi v številnih pisarnah, lokalih in restavracijah kot edinstven kos pohištva. Kralja resda poznamo po pohištvenih izdelkih, pa vendar se je ukvarjal tudi z bolj širokim področjem oblikovanja, se loteval razvoja razstavnih panojev, naslonov za avtosedeže, se posvečal oblikovanju kozolcev in igrač iz odpadkov masivnega lesa.

Danes oblikovalska načela in ključna dela Kraljevega opusa nadaljuje blagovna znamka oblikovanja pohištva Rex Kralj, ki od leta 2012 s Kraljevim blagoslovom preoblikuje njegova najpomembnejša dela.

Piše: Kaja Komar

Fotografije: Stol Mosquito, oblikovalec Niko Kralj, Stol Rex 120