Foto: Peter Giodani in arhiv LEGO® SERIOUS PLAY®
JENS ROTTBØLL, predavatelj in povezovalec LEGO® SERIOUS PLAY®
Lego kocke. Vidim se, kako sedim na tleh v svoji otroški sobi. In vem, da nisem tam. Zgradila sem svoj svet. Spomnim se občutkov ustvarjalnosti, pisanosti, vsemogočnosti, svobode, pravljičnosti … Občutek, da lahko gradim svoj svet, ki ga popolnoma razumem in čutim. Pa zdaj? Kje so lego kocke danes? V sobi moje hčerke. Še vedno se v meni zgodi nekaj vznemirljivega, ko se jih dotaknem in jih začnem sestavljati v svojo zgodbo.
Zagotovo je lastnik Lega Kjeld Kirk Kristiansen vedel, da imajo te kocke poseben vpliv tudi na odrasle. Kot mi razloži Jens Rottbøll, ki je kot predavatelj in povezovalec metodologije LEGO® SERIOUS PLAY® obiskal Slovenijo, je bil Kristiansen malce sit strategij v korporativnem poslu. Spoznal je profesorja Johana Roosa in Barta Victorja in zagrizla sta v njegov izziv, kako še bolj razviti potencial zaposlenih v družbi. Rekla sta mu, če verjame v otroško igro z lego kockami, prek katere se učijo in spoznavajo svet, potem lahko vse to uporabijo tudi za odrasle v poslovnem kontekstu. In razvili so metodologijo LEGO® SERIOUS PLAY® .
Jens Rottbøll prihaja z Danske. Tam je Lego doma. In otroštva po tej deželi so polna pisanih kock. Tudi nad Jensom ima Lego posebno moč. Da se je vrnil h kockam tudi v poslovnem življenju, je bilo naključje. »Kot veliko stvari v življenju. (smeh) Bil sem direktor HR pri Bang and Olfusen in ko sem v Köbenhavnu slišal predavanje teh dveh profesorjev, sem bil očaran. Če bi imel dostop do metodologije, bi lahko delal bolje, sem si rekel. Posvetil sem se ji in leta 2001 postal eden izmed prvih certificiranih predavateljev, povezovalcev tega programa.«
»Jens Rottbøll prihaja z Danske. Tam je Lego doma. In otroštva po tej deželi so polna pisanih kock. Tudi nad njim ima Lego posebno moč.«
LEGO PRIVLEČE SKRITO ZNANJE
Kako torej deluje ta metodologija? Se odrasli končno spet lahko začnemo igrati? In to s svojo najljubšo igračo? To sploh ne bi bilo tako slabo. Pravzaprav je zaželeno, bi nas spodbudili številni psihologi in terapevti. A Jens pravzaprav z lego kockami in metodologijo LEGO® SERIOUS PLAY® počne nekaj drugega. »Osnovno sredstvo programa je, da ljudem omogoča komunicirati hitreje in da uporabijo čim več svojega vsrkanega, vgrajenega znanja, za katerega večino časa niti vedo, da ga imajo. Do ‘skritih’ predelov znanja pa pridejo s pomočjo lego kock. Sodelavci te prek kock laže razumejo, ker govorite prek 3D-modela. Sploh ko imate mednarodne ekipe, je komunikacija drugačna, včasih težja. Obstajajo jezikovne in kulturne razlike. Ta metodologija pa pomaga premagati pregrade.« Delal je že z različnimi podjetji po vsem svetu, od ZDA, Kitajske do Evrope, in vsi razumejo 3D-jezik, v katerem govorijo lego kocke. Zelo hitro mi ponazori kratko zgodbo kar s kavno skodelico, žličko in sladkorjem. Osvojim jo v trenutku. Zelo jasno razloži, zakaj. »Človeški um deluje v 3D, naše roke delujejo v 3D, razumejo ta jezik. Tako povečamo možnost komunikacije, ker dobimo novi dimenziji. Vizualno in fizično z dotikom. Ti dve sta še veliko močnejši kot jezik.« Če bi sedela na kakšnem menedžerskem sestanku in želela rešiti neko situacijo, bi večinoma ure in ure govorili. Na koncu večine stvari ne bi niti slišali, ne bi si vseh zapomnili, ker besede pač izpuhtijo.
»Človeški um deluje v 3D, naše roke delujejo v 3D, razumejo ta jezik. Tako povečamo možnost komunikacije, ker dobimo novi dimenziji. Vizualno in fizično z dotikom. Ti dve sta še veliko močnejši kot jezik.«
AVTOPILOT ALI LEGO MODEL
Jens razloži, da je bilo veliko let raziskav namenjenih temu, dejansko so to znanstvena dognanja. »Ko delate stvari z rokami, je veliko točk povezanih z možgani. To pomeni, da dobimo sklenjen krog med 3D-modelom, prsti in možgani. In zato začnejo možgani delovati drugače, ker prekinemo običajne vzorce, ki jih imamo shranjene v možganih.« Naš um večino dneva dela na t. i. avtopilotu. Deluje po določenih vzorcih. Kar je tudi pomembno, saj naši možgani tako varčujejo z energijo. To je njihov osnovni namen. V normalnem dnevu so zelo varčni, ker razmišljajo rutinsko po ustaljenih vzorcih. »Ko želite rešiti res kompleksno vprašanje ali težave, pa morajo delovati drugače, in pravzaprav uporabite čim večji del možganov,« razloži Jens. In tu nam pomagajo lego kocke. Poda še zelo jasen primer. »Pretekli teden sem ekipi MBA-študentov dal v razmislek kratko vprašanje. Vprašal sem jih, kaj je brexit. Nihče ni imel jasnega odgovora. Ko pa so začeli delati modele z legom, je postalo zanimivo. Tako jaz vidim brexit, tako ga jaz, vsak je imel različne fizične modele brexita. Ko so povedali zgodbo s 3D-modelom, so znali to povedati tudi z besedami. Dve uri prej niso imeli pojma, kaj bi povedali.«
Kar je najbolj zanimivo pri tej metodologiji, pravi Jens, je, da človeku dovoli, da se dokoplje do svojega skrivnega znanja, ki ga ne zavedajoč se shranjuje v življenju. »Ne dam jim nobenega znanja. Postavim jim samo vprašanje. In imamo metodologijo, ki jim omogoči, da gredo v svoje možgane po odgovore.«
»Pri poslu moramo uporabljati več domišljije. Ko uporabimo lego, uporabimo tudi domišljijo. Prav to delajo otroci, ne da bi vedeli.«
PRIDITE PO SVOJO DOMIŠLJIJO
Metodologija pravzaprav temelji na tem, kako otroci dojemajo igro z lego kockami. »Pri poslu moramo uporabljati več domišljije. Ko uporabimo lego, uporabimo tudi domišljijo. Prav to pa delajo tudi otroci, ne da bi vedeli. Obstaja opisna domišljija – naredil bom letalo – in kreativna – naredil bom letalo, ki pristane na vodi in gre na luno. Potem je tu še destruktivna domišljija – nekaj ustvarite in potem vse podrete in začnete znova drugače. To otroci delajo nevede. In vse to je vključeno tudi v metodologijo, da ljudje znova pridejo do svoje domišljije. Moč domišljije je velika.«
Odrasli pogosto pozabimo biti igrivi. Še posebno v poslu. Kaj ni dejansko vse to, kar počnemo, ena velika igra? Pravila, dinamika, odnosi se ves čas spreminjajo. Če znamo biti igrivi, zlasti zato, da bi rešili neko stvar, bomo precej uspešnejši in hitrejši.
Seveda lahko metodologijo uporabljamo tudi v športu, družinskih odnosih, šolah … Najpomembneje je, da vsi sprejmejo dejstvo, da obstaja več rešitev. Zato morajo k temu pristopiti z odprtimi možnostmi. Če imajo odgovor že takoj, potem te metodologije ne potrebujejo, pravi Jens.
Potrebujemo pa izurjenega, certificiranega povezovalca, ki zna postaviti prava vprašanja in voditi ekipo. »Ampak recimo kot povezovalcu mi ni treba vedeti kaj dosti o poslu v Sloveniji ali biti poseben strokovnjak za vodenje revije. Lahko pa vzamem vse vaše sodelavce in vam pomagam, da vi ugotovite, kaj je najbolje za revijo. Moram biti seveda dobro pripravljen, poznati naravo posla, notranji jezik, kratice recimo. Ni pa mi treba vedeti, na primer, kako nastaja inzulin. Mi ponujamo proces, ki ljudem pomaga, da sami najdejo rešitev.«
Potem je tu še destruktivna domišljija – nekaj ustvarite in potem vse podrete in začnete znova drugače. To otroci delajo nevede. In vse to je vključeno tudi v metodologijo, da ljudje znova pridejo do svoje domišljije.
GLASBA IN LEGO – DRUGE DIMENZIJE STIKA
Ker je sam glasbenik, ga povprašam, ali obstaja povezava v delovanju možganov, ko igramo glasbo ali ko sestavljamo lego kocke. »Vidim povezave, nisem pa strokovnjak za to. Ampak ena zelo močna povezava so prsti. Ko igraš glasbo, jo večinoma ustvarjaš s prsti. Tako kot lego. To je enaka povezava med prsti in možgani in ta sklenjeni krog, o katerem sem govoril na začetku. Ko ustvarjaš z legom, gre za vizualno komponento, ko igraš glasbo, je avditivna. Niso torej samo besede, ampak predvsem druge dimenzije, ki povezujejo ljudi.«
Še ena starodavna tehnika obstaja, ki je vznemirjala našo domišljijo in ustvarjala močne 3D-modele v naših možganih. To je pripovedovanje zgodb. In Jens pravi, da bi bile zgodbe, ki bi jih govoril pravi pripovedovalec, veliko uspešnejše, kot so današnje dolge in dolgočasne PPT-prezentacije.
Odklenite torej svojo domišljijo, bodite igrivi in gradite pisano vizijo prihodnjih strategij. Kot je že starogrški filozof Platon rekel: »Veliko bolje lahko spoznaš človeka v eni uri igre kot v vse življenje trajajočem pogovoru.«
__________
Poglejte si še VIDEO, kako LEGO® SERIOUS PLAY® deluje ali obiščite spletno stran.