Ljubljana Well done je naslov knjige kreativnega direktorja Marka Miladinoviča, ki prek lastnega doživetja turiste popelje skozi gastro svet naše male, pa vendarle na zemljevidu vedno večje Ljubljane. Je najboljši približek tega, da te v mestu pričakata radoživa prijatelja, ki te peljeta v svoje najljubše prehranjevalne postaje. Prijatelja sta kreativni direktor Marko Miladinović in Borut Kremžar. Dva klasična Ljubljančana z izrazitim občutkom za gurmansko, dobro in fino. O tem, kako se je vse začelo, zakaj knjiga v digitalni dobi in ali lahko pričakujemo še nadaljevanje projekta, sva se v priljubljenem kotu stare Ljubljane pogovarjala Z Markom in Miladinovićem.
Kdo se je domislil ideje, da Ljubljana potrebuje tovrsten vodič, in kako se je vse začelo?
Ideja je moja, in sicer zato, ker je Ljubljana v zadnjih letih postala turistična destinacija. Spomnim se časa, ko je bila Ljubljana zares dolgočasno mesto. Na primer, pred desetimi leti so prišli moji prijatelji iz Beograda, in ko sem jih v sredo zvečer peljal nekam jest, je ob enajstih že vse zamrlo. Niso mogli verjeti, da je to možno. Zdaj je Ljubljana postala turistična destinacija, kar je gostincem v veliko korist. Z veliko količino ponudbe pa pride tudi do veliko povprečne ponudbe, ki je namenjena prav turistom.
Med mnogimi potovanji po svetu smo velikokrat nasedli na »turistično past«. To pomeni, da je nekje s kredo na veliko napisano »local« in vsi pademo na to, vendar je po navadi nateg. Če prideš v Mexico city in ti nihče ne pove, kaj je tisto pravo, težko veš, kje iskati.
Tako se mi je porodila ideja, da bi jaz, ki že celo življenje hodim po restavracijah, pomagal turistom. Da bi jim povedal, naj ne hodijo tja, niti tja, kjer se mogoče lepo sliši, mogoče je polno, mogoče je na kakšni aplikaciji dobro ocenjeno, ampak to sploh ne pomeni, da je to tisto pravo. Jaz bom predlagal restavracije, kjer je 100 % dobro. Kjer je tradicija, dobra postrežba, dobra hrana, čiste sanitarije, če hočeš, se pravi vse.
Se z Borutom poznata že od prej? In če, zakaj sta se odločila za skupno sodelovanje?
Boruta poznam, ker sva bila sošolca v srednji šoli. Bežno sem ga poznal, ampak kasneje, ko sva postala prijatelja na Facebooku, nisem mogel verjeti, da on praktično dvakrat ali pa trikrat na teden objavlja pojedine, kjer ne poslika hrane samo za všečke, ampak da dejansko dober predlog, kje jesti. Borut je človek, ki ga pokličeš in rečeš: »V Zagrebu sem, kam naj grem jest, in on ti bo rekel, pojdi tja ali tja, in ne samo to, ampak bo tudi poklical šefa restavracije in mu rekel, naj pripravi kaj posebnega ..«
Zakaj knjiga v digitalni dobi?
Preden sem začel s pisanjem, me je to veliko ljudi vprašalo. Ampak rad imam knjigo, rad mam vonj po svežem tisku in vseeno je to nekakšen mali fetiš, da lahko nekaj primeš v roke. Sem absolutno digitalni tip, novice berem na internetu, ampak se mi zdi, da je knjiga nekaj res posebnega. Sploh takšna žepna izdaja je primerna, da jo lahko nekomu tudi podariš. Ljubljana je poleg tega, da je turistično mesto, tudi mesto novih priložnosti in ogromno poslovnih ljudi prihaja sem. Zato sem razmišljal, da ni lepšega, kot da poslovnež iz Ljubljane svojemu poslovnemu partnerju, ki ne živi tukaj, podari gurmanski vodič, ki mu lahko zaupa.
Se mi zdi, da je dejstvo, da lahko nekomu daš knjigo v roke za prebrati, nekaj čudovitega. Pa tudi knjiga kot sama ima svojstven literarni moment. Notri namreč niso opisani testi in ocenjevanja, ampak neko doživetje iz moje perspektive.
Sta tudi sama že kdaj prebrala kakšen vodič po restavracijah za katero mesto? Sta se po kateri knjigi zgledovala?
Ideja se mi zdi precej originalna v tem smislu, ampak navdih zanjo je bil definitivno Anthony Bourdain. On je žal nedavno umrl, ampak njegove knjige sem vse prebral, ker mi je všeč njegov stil. Njegov stil je tak, da iz nivoja uličarja opisuje ,kje dobro jesti, kako se on počuti v različnih restavracijah. Delal pa je tudi oddaje No Reservations, kjer je prišel v Santiago de Chile in našel »lokalca«, ki ga je peljal po top krajih, in sta jedla, se pogovarjala ter se zabavala. Delal je tudi Hrvaško, zato sem si zelo želel, da bi ga pripeljal v Slovenijo. Da bi videl, kaj imamo tukaj, pa žal do tega ni prišlo. On je direktna inspiracija za to idejo namreč. Kjer preko lokalnega gurmana, ali je to kuhar ali lastnik restavracije, spoznavaš bit mesta.
Povsod se omenja Trip Advisor. Sta imela že kdaj slabo izkušnjo z aplikacijo in izbiro restavracije zaradi nje?
Niti ne. Ideja, kjer skupnost sama sodeluje in ocenjuje restavracije, se mi sicer zdi izvrstna, ampak mene to nikoli ni navduševalo. Zame je Trip Advisor tako, kot če bi hodil skupaj z vodičem pod marelo, ki ti stalno govori, kam moraš iti. Enostavno se ne pustim voditi. Rad sam pridem do pravih stvari.
27 restavracij, zanimiva izbira. Kako je potekalo izbiranje in izključevanje?
Obstaja še vsaj 10 restavracij, ki sodijo v to knjigo. Ampak največji kriterij je bil to, da se človek dobro počuti. Se pravi, celotno doživetje, ki pa ni vedno odvisno le od tega, kar je na krožniku. Recimo Čad. Mislim, da je to gostilna, ki najbolj ostane v srcih Ljubljančanov, saj že 40 let drži praktično popolnoma isti nivo. Niti malo ne dvomiš, da boš dobil točno tisti prebranec, točno tiste čevapčiče, in točno veš, da boš postrežen v petih minutah. In to je tisto, kar tebe osrečuje v restavraciji. Najbolj pomembno pa mi je, da bodo v tistih restavracijah, ki sem jih opisal, enega turista enako postregli kot mene. Da ne izbirajo.
V knjigi ne ocenjujete restavracij, ker so vse v izboru najboljših, ampak vseeno imate najbrž svojo najljubšo. Katero?
To je res težko. Kot da bi med bivšimi izbiral svojo najljubšo. Vse sem imel rad na svoj način. V knjigi imaš burek in As Aperitivo. To je popolnoma neprimerljivo.
Recimo ob treh zjutraj, po prepiti noči, dobro dene maščoba, v tistem trenutku je burek najboljši. Ko pa si zaželim kaj bolj konkretenega za dušo, vem, kam iti.
Si lahko tudi lokalni ljudje pomagajo z njo ali je vseeno bolj za turiste?
Absolutno. Razlika v tem projektu od mnogih drugih je ta, da ni v ničemer sponzorirana. Nismo hoteli imeti nobenega plačila, hoteli smo samo, da nas postrežejo in da mi to poslikamo. In v vsako restavracijo sem peljal različno družbo različnih profilov ljudi. Igralce, zdravnike, oblikovalce, vedno so bili drugi in sem ugotovil, da ljudje, ki hodijo v restavracije, za nekatere sploh niso vedeli, ali pa niso vedeli, da se lahko v tisti restavraciji lahko naroči neko jed.
Bomo v prihodnosti lahko videli tudi kakšno spletno stran, aplikacijo?
Spletna stran je tik pred realizacijo. Zdaj je začasno le spletna stran za naročilo knjige. Ta spletna stran bo seveda namenjena tudi novim stvarem, ki niso strogo vezane na restavracije. Pokrivala bo neke novosti.
Lahko pričakujemo tudi vodič po ljubljanskih kavarnah recimo?
Zdaj delamo že Slovenia Well done, Zagreb Well done, želimo si delati Sarajevo Well done, Istro well done in Beograd Well done. Ta format pa ponuja seveda še Wine Well done, cafeteria Well done itd. Želimo imeti zbirko, kjer se vodi po restavracijah, pa tudi nekaj, kar je povezano s prostim časom, užitkom.
Foto: arhiv Barbare Matijašič
Knjigo WELL DONE si lahko naročiš tukaj.
_______________
ČE SE TI ZAHOČE OSVEŽILNE, POLETNE PONUDBE KARTICE GOODLIFE IN L’OCCITANE IZDELKOV, SO TI NA VOLJO TU.
__________________
Kaj pa še te dobre kolumne …