NATAN ESKU, USTVARJALEC VIZUALNIH UMETNOSTI

Poseben, samosvoj in vizionarski ustvarjalec zase pravi, da je rokodelec. Njegov um je nenehno razmišljajoč in v iskanju ustvarjalnih idej. Natanov prepoznavni slog spominja na ulično umetnost. Če ne drugače, ga prepoznate po energetsko nab(r)itih slikah močnih barv in ikoničnem podpisu na vsaki. Najpogosteje se izraža z ilustracijo, profesionalno pa se ukvarja tudi s fotografijo, oblikovanjem, slikarstvom in kiparstvom. Morda ste videli predstavo Zverjasec ali kratki animirani film Martin Krpan in spoznali tudi njegovo prvo strast – oblikovanje karakterjev.  

NOČ NUDI USTVARJALNI MIR

Kljub temu, da se še ni čisto dobro prebudil, ko pozvonim na zvonec tipičnega stanovanja s konca 70. let prejšnjega stoletja, se njegove temne oči iskrijo. S strastjo govori o svojem delu. Njegov dom je njegov atelje in nasprotno. »Živim, medtem ko delam,« pove. »Moje življenje je podrejeno temu. Vsak dan se na novo izpolnim in ko se mi utrne ideja, moram imeti vse takoj pri roki.« V teh dneh ima kopico dela. Nočni človek je, noč mu ponudi ustvarjalni mir, ko ni telefonov, sestankov in motenj, samo 10–12 ur popolnega miru za ustvarjanje, to mu je pisano na kožo. Ob šestih zjutraj odide spat, okoli dveh si skuha prvo kavo. In tokrat jo pijeva skupaj.

»Včasih se poskušam umiriti, ker velikokrat napolnim sliko in se mi zdi prenasičena. Potem si rečem, da bom naslednjo malo manj, ampak jo spet zapolnim.«

Vsepovsod so njegova dela, slike v različnih velikostih so položene in seveda tudi razvrščene po stenah stanovanja, tu so kiparska dela, vmes napol dodelane figure. Premakneva se na balkon. Usedem se na klop, odeto v mehiško odejo. Celoten prostor je poln barv. Rdeča balkonska tla. Poleg pisano umetno cvetje v vazi. In v moji vizuri zopet slike, nekatere na platnih, druge na deskah.

Ilustracija Natan Esku

Natan Esku

Najljubša barva? Nima, vse so mu ljube, razen barve temno zelene ograje, ki ga v naravi ne moti. Vsi odtenki se na njegova platna, kakršna koli že so, zlijejo spontano. Rad uporablja kombinacijo močnih osnovnih barv na črnem ozadju zaradi dobre izrazitosti. »Včasih se poskušam umiriti, ker velikokrat napolnim sliko in se mi zdi prenasičena. Potem si rečem, da bom naslednjo malo manj, ampak jo spet zapolnim.«

SKRIT PODPIS

Ko začne delati sliko ali kip, nikoli ne ve, kakšna bo končna forma. Delo za naročnika poteka drugače. Takrat je proces ustvarjanja načrtovan, logičen, sledi zgodbi. Ko slika ali kipari, ustvarja spontano, a rad se loti tudi projektov po naročilu. »Ko dobim nov projekt, me navdušuje, da se podajam v neznano,« pove. Likovni problem ga včasih popelje v smer, ki je sicer sam s svojim lastnim procesom ne bi razvil. In razvijal in dodeloval bi lahko v neskončnost. »Pri slikah imam občutek, da nikoli niso čisto končane. V nekem trenutku se je treba ustaviti. Težko je povedati, kdaj je pravi čas. To preprosto začutim.«

A tudi dokončane slike še kdaj vzame v roke. Izbere tisto, ki se mu zdi v nekem trenutku najprimernejša, in jo preslika. Nekatere so preslikane tudi do petkrat. Vseeno podobe niso za vedno izgubljene; vsa svoja dela fotografira, saj so nekakšen dnevniški zapis, iz katerega kasneje črpa nove ideje.

Ko je začenjal svojo profesionalno pot, se ni hotel predstavljati s portfeljem, hoditi od ljudi do ljudi in kazati, kaj počne, zato je v oglaševalskih projektih skrival svoj podpis.

Že kot mulc je risal in v srednji šoli za oblikovanje in fotografijo začel objavljati prve ilustracije. Šola mu je sicer priučila nekaj discipline, a samega sebe vseeno vidi kot samouka. Delo je zanj čisti užitek in tudi če dela 15 ur na dan, bo potem še eno uro risal zase, za sprostitev, meditacijo. »Vesel sem, da sem vztrajal in da lahko danes opravljam ta poklic. Pot je bila težaška.« Profesorji na ALUO so mu rekli, da verjetno ne bo mogel živeti samo od ilustracije, pa je kmalu dokazal, da je mogoče.

Natan Esku

Ilustracija Natan Esku

Želel je študirati slikarstvo, a je šel raje na dizajn. »Takrat sem razmišljal, da lahko slikam doma, sam zase. Več možnosti za likovno izražanje sem videl v ilustraciji in dizajnu.«« Ko je začenjal svojo profesionalno pot, se ni hotel predstavljati s portfeljem, hoditi od ljudi do ljudi in kazati, kaj počne, zato je v oglaševalskih projektih skrival svoj podpis. Če bi bilo komu njegovo delo všeč, bi ga lahko poiskal sam. Njegove slike so skice, eksperimenti obnašanja barv, oblik in kompozicije in iz raziskovanja včasih nastane serija slik s skupno temo.

SOVRAŽNIK KREATIVNOSTI JE…

»Sem za eksperimente in ne maram kopiranja. V njem ni nobenega napredka. Ponavljanje izzveni in v tem ne vidim smisla. To je sovražnik kreativnosti.« Za svoje ideje najprej naredi hitro skico in te včasih odležijo v predalu tudi 10 let. »Vsaj tri življenja bi potreboval, da bi izrazil vse ideje. Več ko delam, več idej nastane v procesu. Ne moreš sedeti in čakati, da ideja prileti od nekod. Ideje se rojevajo v ustvarjalnem procesu. Ko med slikanjem vlečem črte in me neki element ali barvna kombinacija fascinira, to uporabim pri naslednjem projektu, recimo za logotip. Kamor koli grem, lahko le v trgovino ali na pošto, glava dela. Tudi ko ne razmišljam zavestno o projektu, moja glava išče ideje, povezuje vtise. Malo mi je to dano, večinoma je strenirano.« In potem nadaljuje, razmišljajoč: »Ni nujno, da imaš super razmere za delo, zato da bi dosegel najboljši rezultat. Slabše razmere za delo povečajo možnost za kreativnost.«

Natan Esku

Natan Esku

UMETNOST RECIKLAŽE

Začela se je iz nuje. Zaradi pomanjkanja denarja za platna in hkrati ohranjanja okolja je iz kosovnih odpadkov zbiral različne kose za ustvarjanje. Iz odpadkov je nekoč opremil tudi mehiško restavracijo in prav zato je postala hit. Skuša biti zmeren potrošnik. Raje kupi kako boljšo stvar in jo potem čim dlje uporablja. »Najprej sem pobiral odslužene deske za platna in kasneje je to postal del mojega ustvarjalnega izražanja. Kmalu sem ugotovil, da sam proizvedem toliko odpadkov, ki jih lahko uporabim, spremenim.« Pokaže mi predalnike, v katerih shranjuje različne dele za reciklažo. Lično urejeni so po velikosti, materialih in nekateri predmeti tudi po barvah. Tam se skrivajo kabli, plastika, zavržene igrače, delci lesa, napisi … Potem pa pobrska po njih in tako nastajajo različne skulpture in likovne zasnove za gledališke predstave in animirane filme ter vsemogoči eksperimenti.

»Ko imam občutek, da nekaj obvladam in pripeljem do popolnosti, je to zame kreativna smrt, zato začnem raziskovati naprej.«

Vsestranskemu ustvarjalcu je dolgočasno vse, kar se ponavlja. »Ko imam občutek, da nekaj obvladam in pripeljem do popolnosti, je to zame kreativna smrt, zato začnem raziskovati naprej. Preizkusil sem vse mogoče, delal ne samo ilustracijo, tudi dizajn, skulpture, lutkovne predstave, animacije. Pri vsakem projektu se dodatno izobraziš in izpiliš. Učenje in eksperiment sta moji gonili. Dolgčas mi je konzumirati, izziv mi je kreirati.«

Natan Esku

Ilustracija Natan Esku

Subtilna sporočila njegovih del kažejo njegov odnos do družbeno odgovornih vprašanj. Njegova risba precej spominja na ulično umetnost, stil pa je razvil že v srednji šoli, ko pri nas še ni bilo grafitov. Idealna risba za strip je, a ga še ni naredil. Trenutno piše poezijo za otroke, obogateno z abstraktnimi ilustracijami.

»Vsaj tri življenja bi potreboval, da bi izrazil vse ideje.«

»Zame je umetnost neločljivo povezana z občutki. Ljudje mislijo, da je poanta v ceni slike ali imenu umetnika, ki jo je ustvaril, ali morda v galeriji, kjer je bila razstavljena, toda to ni pomembno. Sliko bi morali ocenjevati po tem, kakšna čustva ji uspe vzbuditi.«

 

Foto: Natan Esku


______

Natanove ilustracije in dizajn lahko občudujete tudi na spodnjem perilu Frutas World, kjer so vsake spodnjice z njegovimi potiski unikatne. Svoje si lahko naročite na: frutasworld.com

_______

Povzeto po članku Platno, revija Goodlife, jesen 2018

revija Goodlife

Revija Goodlife

Ilustracija Natan Esku na naslovnici revije Goodlife, jesen 2018

revija Goodlife

revija Goodlife

__________

Če si že tu, preberi še tole …