Nova razstava mode in modnih dodatkov mladih modnih vizionarjev z vsega sveta Borderless, ki se bo odprla 27. marca 2025, bo na ogled do 4. januarja 2026 v ITS Arcademy, Muzeju umetnosti v modi v Trstu.
Piše: Aleš Čakš • Foto: arhiv ITS (oblačilo na naslovni fotografiji: modni oblikovalec Yifan Yu)
ITS (International Talent Support) je že 25 let modni laboratorij za mlade modne talente z vsega sveta in najbolj prestižnih modnih šol (med njimi sta denimo Royal College of Art v Londonu in Central Saint Martins v Londonu).

Qianhan Liu
Ustanoviteljica in predsednica Fundacije ITS Barbara Franchin v Trst vsako leto pripelje najboljše modne oblikovalce z vsega sveta. Tiste, ki so potencialni novi kreativni direktorji velikih modnih znamk, in tiste, ki so vizionarji v oblikovanju nakita in modnih dodatkov, a teh je v zadnjih letih manj, prevladujejo namreč modni oblikovalci.
NOVOSTI PO ODPRTJU ITS ARCADEMY
Po odprtju ITS Arcademy se je podoba platforme ITS nekoliko spremenila. Letos, denimo, se je spremenila “formula” pri izbiri finalistov oziroma zmagovalcev na ITS 2025. Ta je, da je vseh deset mladih oblikovalcev že tudi zmagovalcev. Vsak bo prejel 10.000 evrov štipendije, desetdnevna kreativna rezidenca v Trstu in na območju Furlanije – Julijske krajine pa se je zanje ravno končala. Njihova dela pod skupnim imenom Borderless (Brez mej) bodo deset mesecev razstavljena v ITS Arcademy – Muzeju umetnosti v modi, prvem italijanskem muzeju sodobne mode. Ob razstavi Borderless (Brez meja) bo do 4. 1. 2026 v ITS Arcademy še ena razstava: Fashionlands, Clothes without borders (Modne pokrajine, Oblačila brez mej), ki sta jo kurirala priznani modni zgodovinar Olivier Saillard in filozof Emanuele Coccia.

Ob tem bodo mladi oblikovalci svoje razumevanje modne industrije razširili še z vrsto poglobljenih izkušenj, pridobljenih v sodelovanju s partnerji, kot so OTB (Only the Brave, ki ima v lasti znamke Diesel, Maison Margiela, Jil Sander, Victor&Rolf in Marni), družba Swatch in EssilorLuxottica.
Finalisti, ki obiskujejo najbolj prestižne modne šole na svetu, so Cindy Zhaohan Li (Kitajska), Gabrielle Szwarcenberg (Belgija), Macy Grimshaw (Francija), Maximilian Raynor (Velika Britanija), Mijoda Dajomi (Nemčija), Naya El Ahdab (Francija), Patrick Taylor (Velika Britanija) ter Qianhan Liu, Yifan Yu in Zhuen Cai (vsi Kitajska).

Cindy Zhaohan Li
BREZMEJNOST V MODNIH OBLAČILIH
Barbara Franchin, ustanoviteljica in predsednica Fundacije ITS: “Kolekcije, ki utelešajo tako trpljenje kot moč, s teksturami skorajda nakazujejo drugo kožo. V ozračju globalne negotovosti se mladi odzivajo z zaščitnimi oblikami, urbanimi ‘oklepi’, ki nudijo občutek varnosti, izdelanimi iz predelanih materialov in z detajli po naročilu, ‘rojenimi’ iz vsakdanjih predmetov. Tudi papir, minljiv material, najde novo življenje kot oblikovalski element, ki poudarja mejo med dvodimenzionalnim in tridimenzionalnim. To potovanje prikazuje oblikovanje kot odziv na čustva in iskanje avtentičnosti, ki povezujejo preteklost in prihodnost, otipljivo in digitalno, ter nas vabi, da spet odkrijemo moč mode kot globoke in zavestne oblike izražanja.”
“V dobi ekološkega uničenja, družbene nepovezanosti, kulturnih vojn in političnih prevratov nam finalisti ITS 2025 in njihova dela dajejo upanje, da lahko kreativno oblikovanje zagotovi nekaj veselja, premišljenosti in domiselnih rešitev, ki bodo človeštvo zbližale in začele zdraviti planet,” pa poudarja Caroline Issa, izvršna in modna direktorica pri TANK.

BARBARA FRANCHIN, USTANOVITELJICA IN PREDSEDNICA FUNDACIJE ITS
DESET FINALISTOV JE IZBRANIH. KAKO NJIHOVI PROJEKTI PREDSTAVLJAJO IDEJO BREZMEJNOSTI?
Deset izbranih oblikovalcev se spoprijema z globalnimi izzivi z vizijo, ki presega kulturne in geografske ovire, razvija kreativne odzive za reševanje osebnih in globalnih težav ter premika tradicionalne meje mode in umetnosti. Letošnje kolekcije poosebljajo boj in moč ter pripovedujejo zgodbe o zaščiti in odpornosti v negotovih časih. Oblikovalci uporabljajo spremenjene materiale, da naredijo oprijemljive ideje o varnosti in upanju, brišejo ovire, povezane s časom, s premoščanjem preteklosti in prihodnosti, pa tudi ovire, povezane s tehnologijo, povezovanjem digitalnega in fizičnega ter vnovičnim odkrivanjem mode kot močnega izraznega sredstva.
JE MODA FINALISTOV FUTURISTIČNA ALI LE ODSEV MODNEGA ŽIVLJENJA DANES?
Vsekakor gre za zelo intimen in oseben – včasih avtobiografski – pogled na današnji svet. Ko je futurističen, je ponavadi precej distopičen in razmišlja o tem, kaj bodo podnebne spremembe prinesle v naša življenja. Pogosto se tudi ozira nazaj, črpa iz lastne tradicionalne kulture in osebnosti iz preteklosti. Obstaja tudi velika skrb za vključenost in socialno pravičnost.
FINALISTI SO MOČNO VKLJUČENI V NOVO RAZSTAVO V ITS ARCADEMY. JE TO MORDA PREOBRAT PRI SNOVANJU VAŠIH RAZSTAV?
Komajda preobrat, saj je zbirka ITS Arcademy v celoti sestavljena iz projektov finalistov natečaja ITS Contest, lani pa smo začeli s celotno razstavo, popolnoma posvečeno finalistom zadnje izdaje. Poleg razstave The Many Lives of a Garment, ki sta jo kurirala Olivier Saillard in Emanuele Coccia, smo imeli tekmovanje ITS Contest 2024 na ogled deset mesecev na naši drugi razstavi, Rojeni za ustvarjanje (Born to Create). Letos ponavljamo koncept: ob naši najnovejši razstavi Fashionlands: Clothes Beyond Borders, ki jo znova kurirata Olivier in Emanuele in vključuje 23 projektov nekdanjih finalistov, imamo še razstavo Borderless, na kateri bo deset mesecev na ogled deset izbranih oblikovalcev s tekmovanja ITS Contest 2025.