Piše: Aleš Čakš . Foto: Voranc Vogel/Delo
V modi – v tokratni izdaji je to močnejša tema – se v zadnjem desetletju zelo veliko govori in piše, da je treba biti pozoren na trajnostni vidik modne industrije, ob dejstvu, da gre za eno daleč najbolj onesnaženih industrij na planetu.
Beseda trajnost (sustainability) je postala malodane zaščitni znak v svetu mode. Pa je v praksi res tako, da so znamke in oblikovalci trajnostni? Namreč, zame trajnost pomeni, da oblačila nosiš zelo dolgo časa, jih morda predelaš, predvsem pa ne kupuješ novih in novih kosov. Kopičenje oblačil je v nasprotju z ideologijo trajnosti. In modna industrija, od luksuznih znamk do nizkocenovnikov, potrošnike spodbuja k nenehnemu nakupova- nju. Seveda se znamke čedalje pogosteje sklicujejo na različne certi kate, ki jih njihova oblačila imajo in s katerimi domnevno zadostijo novim trajnostnim trendom v modi.
Mar res? Kako lahko potem do okolja prijazna majica iz denimo eko bombaža nizkoce- novne znamke stane pet, sedem, devet evrov? Nemogoče! Ob dejstvu, da so trajnostni materiali (eko bombaž, usnje iz ananasa, lan, konoplja …) manj dostopni in zato dražji. Tudi sam imam modno znamko (butično, zelo majhna proizvodnja, prevladujeta bom- bažni žamet in bombažno platno, imenuje se Alessio, če koga morda zanima), zato nekaj malega vem o trajnosti. Kar nekaj oblikovalcev, ki jih poznam, samo zamahne z roko ob tej besedi, češ da gre za pretiravanje, da je modna industrija še naprej zelo umazana in da je okrog sicer ključne trajnosti veliko sprenevedanja.
Težko razumem tudi, kako lahko dobra znamka kupce prepriča, da je v njeni kolekciji polovica oblačil iz reciklirane plastike. Že prav, da je reciklirana, ampak oblačila iz plasti- ke so slaba, ne dihajo. Sam delno rešitev problema trajnosti v modi vidim v nakupovanju vintage oblačil ali tistih iz druge roke, v skrbnem ravnanju z oblačili, ki jih imamo, da bodo uporabna dlje časa, in seveda v manjši količini nakupovanja oblačil oziroma prede- lovanju starih. To je lahko, mimogrede, povsem zabavno početje.