Piše: Aleš Čakš . Foto: Matej Pirkovič, Pia Hočevar Mucić

Ela Pušnik je študentka 2. letnika na Fakulteti za dizajn (FD) v Ljubljani, smer Moda in tekstilije. Na tednu mode v Ljubljani – ljfw – se je oktobra letos na modni reviji študentov FD predstavila s trajnostno obleko iz starih srajc in zanjo novembra v Mestnem muzeju Ljubljana prejela nagrado revije Goodlife za najbolj izvirno oblačilo študentov smeri Mode in tekstilije, ki so bili v šolskem letu 2023/24 v 1. letniku.

Kako je nastajalo oblačilo, ki ste ga predstavili na ljfw?

Delo je nastajalo pod mentorstvom prof. Mateje Benedetti pri predmetu Trajnost. Omejeni smo bili z izbiro materiala, saj smo uporabili le stare srajce. Rast in razkroj sta bila navdih za nastanek obleke, kjer se odražajo različne barvne palete in teksture; njeni elementi pa niso zašiti, kar povzroča spontano trganje. Najbolj opazen del obleke je njena tekstura, saj je bila ta tudi ključna pri oblikovanju. Obleka je sestavljena iz recikliranih srajc, ki sem jih razrezala na kvadrate in jih nato ročno prišila na osnovo, prav tako reciklirano. Proces šivanja je bil monoton in meditativen; ko sem imela osnovo pripravljeno, sem le še ročno šivala. Z vztrajnostjo in predanostjo je nastala celota, na katero sem zelo ponosna.

Kako trajnost v modi vpliva na vaše oblikovanje?

Ustvarjanje trajnostne mode je proces, ki me lahko v najboljšem mogočem smislu omeji. Najtežje je začeti s praznim platnom, a usmeritev k trajnostnim rešitvam mi pomaga oblikovati rdečo nit v mojem delu. Verjamem, da ta pristop spodbuja oblikovalske rešitve, ki so koristne ne samo zame, temveč tudi za vso modno industrijo. Trajnost postaja standard te industrije, ki je sicer znana po veliki potrošnji in onesnaževanju.

Pa verjamete v uspeh trajnosti v modi?

Prepričana sem, da ima trajnostna moda prihodnost. Težko ocenim, kako je naravnan povprečni kupec, a najpomembneje je, da so ljudje pripravljeni sprejeti trajnostne prakse kot novo normo. Kot oblikovalci smo dolžni razmišljati in delovati v trajnostno usmerjenem pristopu, a podobno bi morali razmišljati tudi drugi kreativci. Ko bo trajnostna oznake mode izginila in bo ostala samo še moda, takrat bo jasno, da je industrija spremenila svoj tok in trajnost prevzela kot samoumevno.

Kdo so vaši modni vzori, kje vse se navdihujete pri svojem oblikovanju?

Občudujem modne oblikovalce in znamke, kot so Alexander McQueen, Maison Margiela in Rei Kawakubo. Njihova dela so me vedno pritegnila zaradi prepoznavnega sloga in vpliva na globalno modno industrijo. Njihov pristop k delu in moč konceptualne pripovedi me vedno znova navdihujeta.
Navdih velikokrat najdem tudi na zelo znanem Pinterestu, preplavljenem z različnimi deli tudi manj poznanih oblikovalcev. Mislim, da so tudi okolica in ljudje okoli meni zame velikokrat inspiracija; nenavadno je, kako ti samo en pogovor lahko spodbudi tok misli za vnovično ustvarjanje.

Kako pa vidite slovensko modno krajino, kaj so po vaše njeni plusi in minusi?

Menim, da ima Slovenija veliko priložnost za čudovit razcvet v modi. Modna industrija je v preteklosti pri nas že cvetela, a tudi brez nje opažam pozitivne trende. Kreativnost slovenskih modnih oblikovalcev, ki iščejo inovativne rešitve, se povečuje. Poleg tega raznolikost stilov, ki izhaja iz kulturnih vplivov, dodatno obogati naš modni prostor. Razumeti pa je treba tudi, zakaj slovenska modna krajina zdaj nima tako velikega vpliva. Menim, da je to zaradi majhnega trga, pomanjkanja investicij v inovacije in tehnologije, ter manjša dostopnost mednarodnih modnih dogodkov. Kljub temu imamo zanimive lokalne oblikovalce, manjka pa nam več podpore maldim oblikovalcem.

Kakšno modno kariero pa imate vi v mislih?

Še vedno nimam jasnega odgovora na vprašanje, kakšen je moj cilj v tej industriji. Bolj ko iščem definicijo svojega poklica in vizijo svoje prihodnosti, bolj se zdi, da je vse še v megli. Zato si prizadevam, da bi se skozi študij bolje spoznala in se zavedala, da pot, ki si jo zamišljam danes, morda ne bo tista, po kateri bom dejansko hodila. Poizkušam se ne omejiti z velikimi načrti za prihodnost, predvidevam namreč, da bi si tako lahko zaprla veliko vrat. Moj najbolj jasen cilj za zdaj je, da želim krepiti svoje konceptualno razmišljanje in da se ne oziram na trende, temveč bolj na umetniški pristop v modi.